1.3 C
București
luni, 23 decembrie 2024 - 0:15
No menu items!

Guvernul a dat oficial „undă verde” privatizării CFR Marfă. Principala condiție: Gruia Stoica pune în cont 20 de milioane de euro

spot_img

CFR Marfă a fost respins de la privatizare

Hotărârea de Guvern pentru aprobarea condiţiilor de privatizare a CFR Marfă prin vânzarea a 51% din acţiuni către societatea Grup Feroviar Român (GFR), patronată de Gruia Stoica, a fost publicată, miercuri seară, în Monitorul Oficial. Guvernul a stabilit că termeul de finalizare a privatizării CFR Marfă este jumătatea lunii octombrie, iar printre condiţiile impuse pentru încheierea tranzacţiei figurează constituirea unui depozit bancar de aproximativ 20 milioane de euro de către GFR şi o adresă sau un aviz de la Consiliul Concurenţei.

Preţul de cumpărare a pachetului de acţiuni este de 904,98 milioane lei (202 milioane de euro).

Actul normativ stabileşte că finalizarea tranzacţiei, constând în transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni, va fi realizată sub condiţia încheierii unui contract de escrow, în termen de 30 de zile de la data semnării contractului de vânzare de acţiuni.

Contractul de escrow va fi anexă la contractul de vânzare de acţiuni şi va avea ca obiect, în principal, plata de către cumpărător a 10% din preţul de cumpărare (90,49 milioane lei) în termen de două zile de la data contractului de escrow.

Executivul nu indică însă un termen-limită pentru semnarea contractului de vânzare a acţiunilor.

Transferul dreptului de proprietatea asupra pachetului majoritar de acțiuni la CFR Marfă este condiţionat și de „emiterea de către Consiliul Concurenţei a unei adrese sau decizii” în conformitate cu dispoziţiile Legii concurenţei „şi/ sau emiterea unui asemenea document de către alte autorităţi de concurenţă competente”.

Încheierea vânzării acţiunilor se va realiza de asemenea doar prin creditarea contului vânzătorului, statul român, cu întreaga sumă reprezentând preţul pachetului de acţiuni.

Modalitatea de plată a acţiunilor va consta în încasarea integrală, la data finalizării tranzacţiei, de către vânzător a garanţiei de participare la licitaţie în valoare de 10 milioane euro, a celor 90 milioane lei din fondul escrow şi a diferenţei rămase până la preţul de vânzare

Cumpărătorul va trebui să respecte obligaţiile societare faţă de vânzător, printre care dreptul acestuia din urmă de a nominaliza doi administratori în CA-ul societăţii pe perioada în care va mai deţine cel puţin 10% din acţiuni.

De asemenea, reducerea sau majorarea capitalului social, schimbarea formei juridice, fuziunea sau divizarea pe o perioadă de cinci ani nu se va putea realiza decât cu o majoritate de cel puţin două treimi din capitalul social. În acelaşi timp, hotărârile de modificare a obiectului principal de activitate al societăţii sau dizolvarea societăţii se vor adopta cu unanimitatede voturi, reprezentând întreg capitalul social.

Guvernul condiţionează finalizarea tranzacţiei și de obţinerea acordului de la finanţatorii interni şi externi ai CFR Marfă cu privire la modificarea structurii acţionariatului societăţii.

Statul deţine, conform actului normativ, dreptul de reziliere a contractului în împrejurări ce implică o culpă a cumpărătorului.

Executivul se angajează să activeze clauza penală în cazul neîndeplinirii sau nerespectării de către GFR, în tot sau în parte, a oricăreia dintre obligaţiile contractuale, cumpărătorul fiind obligat să plătească o penalitate de 5% din preţul de cumpărare pentru neexecutarea acestor obligaţiuni, cu excepţia obligaţiilor continue, a căror încălcare, în tot sau în parte, îndreptăţeşte statul român să recurgă la rezilierea contractului.

Potrivit hotărârii de Guvern, dacă finalizarea tranzacţiei nu are loc, indiferent de orice culpă a cumpărătorului, în termenul de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a hotărârii, contractul se desfiinţează „de plin drept” fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă şi fără intervenţia instanţei.

GFR a fost declarat câştigător în luna iunie în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.

Marţi, premierul Victor Ponta declara că Hotărârea de Guvern privind aprobarea privatizării CFR Marfă se va publica probabil miercuri în Monitorul Oficial, iar termenul de finalizare a procesului de privatizare este de 60 de zile de la publicarea hotărârii.

Guvernul a aprobat hotărârea în şedinţa din 24 iulie.

Preşedintele Traian Băsescu a declarat pe 5 august că Guvernul ar trebui să desfăşoare toate demersurile pentru a nu bloca privatizarea CFR Marfă, respectiv să publice în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern privind compania feroviară şi să nu pună statul în situaţia de a plăti despăgubiri.

Tot pe 5 august, Sursa Zilei dezvăluia că o parte din averea omului de afaceri Gruia Stoica a fost pusă sub sechestru încă de la finele lunii iunie a acestui an.

Andrei Tudor