- Cornel Filimon
(corespondență specială)
Multe și nevrute se fac auzite în spațiul public german. Cu libertatea pe buze și morala în buzunarul de la piept, actuali sau foști oameni politici, dar și activiști de mediu cu caș la gură simt nevoia să ofere sfaturi. ”Așa este? Așa este. Carevasăzică am dreptate… este? Este”. Să facem frigul! Primim. Să nu mai circulăm cu mașina în zilele de duminică? Mare scofală!
Caragiale trăiește și personajele sale umblă printre noi, întrupate în efemeri potentați ai zilelor noastre. Să ne amuzăm? Tentant. Râsul încă nu ne costă, iar pretexte se găsesc. Încă. În timp ce galantarele se cam golesc, iar moraliștii își intensifică diatribele, ne temem că nici râsul nu va mai fi la îndemâna oricui.
Prețurile carburanților continuă să crească și în Germania. În decurs de o zi, motorina s-a scumpit cu aproximativ 15 cenți. Joi, un litru de motorină costa 2,50 euro. Luni, prețul carburantului a depășit așa-numitul prag psihologic de 2 euro, pentru prima dată în istoria Republicii Federale. Un lucru de neimaginat până acum câteva zile.
Automobil Clubul German anunță că aproximativ 64% din factura de combustibil e partea statului, taxele reprezentând cea mai mare parte din prețul benzinei. Acest fapt alimentează apeluri insistente de reducere a TVA la carburanți – de la 19 la 7 procente. Ecologiștii se opun. Situația, spun ei, ne arată limpede că ne confruntăm cu o criză a energiilor fosile: resursele clasice se împuținează, sunt ostile cu mediul înconjurător și ne țin în postura de sclavi ai rușilor.
Mai renunță, nene, la mașină
Ce-i de făcut? O reprezentantă a Protecției Consumatorilor din Germania, intervievată de „Handelsblatt”, recomandă duminicile fără mașini. Ideea nu este originală – pot depune mărturie mulți dintre noi, trăitori în Epoca de Aur –, dar are priză la publicul de toate vârstele. Mai cu seamă la tineri.
E drept că, timp de patru duminici, mașinile au stat pe loc și în Germania. Se întâmpla în 1973 din pricina embargoului petrolier saudit. De astădată avem suspiciuni rezonabile să credem că infamul motor cu combustie internă se va odihni vreme mai îndelungată.
„Măsurile de austeritate la comun sunt acțiuni rezonabile”, a explicat apărătoarea drepturilor consumatorilor (ce anume și în ce fel vor mai consuma consumatorii rămâne să aflăm în lunile care urmează).
Femeia mai sugerează cumpărătorilor de mașini noi să nu ignore consumul de combustibil și să aleagă un vehicul mai mic. La rândul lor, unii activiști de mediu, prezenți la proteste împotriva risipirii alimentelor, solicită un preț de circa 10 euro pe litru de motorină. Astfel ar putea fi redusă mobilitatea asigurată din surse fosile, a explicat o tânără.
Să renunțăm la bucuriile vieții. Pentru libertate!
În tabloul realităților din ultimele zile, incompatibil cu optimismul, s-a insinuat și fostul președinte federal german, teologul Joachim Gauck. Oprirea importurilor de energie din Rusia ar fi binevenită, având în vedere atacul rusesc asupra Ucrainei, argumentează fostul pastor.
„Putem și noi îngheța o dată pentru libertate. Putem suporta să avem mai puțină fericire și bucurii în viață timp de câțiva ani. Am îndurat și alte probleme și le-am depășit”, a spus fostul pastor la ZDF.
După doi ani pandemici, marcați de ample restricții, oamenii sunt invitați să strângă cureaua, să se restricționeze singuri, spune editorialistul cotidianului „Die Welt”. „În ceea ce mă privește, eu stau în casă și citesc. Sunt, iată, un exemplu ideal de om care face economie la energie”, afirmă jurnalistul.
Comentatorul de la „Süddeutsche Zeitung” a spus-o mai pe șleau: fostul președinte „s-a făcut de râs la televizor”. „Propunerea lui Gauck pentru oprirea importurilor de energie din Rusia este ieftină din punct de vedere moral și servește doar la creșterea propriei stime de sine”, scrie sursa citată.