Text și foto: Răzvan Mateescu
În perioada 2-4 noiembrie, la World Trade Plaza – Pullman Hotel, are loc ce-a de-a treia ediție a „Bucharest Classic Car Show”, la care participă peste 50 de colecționari de automobile de epocă. La manifestare sunt prezente cele mai importante cluburi de specialitate și firme de restaurare. Proprietarii au ocazia să-și prezinte bijuteriile pe patru roți, dar să și le propună doritorilor pentru închirieri, evenimente deosebite sau chiar spre vânzare.
Alături de Clubul vehiculelor de epocă mai sunt prezente și Retromobil, Just classics, Morgan, Mustang, Galați Classic Club, Oldtimer Studio și ACR. Față de edițiile precedente expoziția actuală vine și cu câteva premiere: camionate FIAT 1923 și Land Rover, seria 1, din 1948, ambele restaurate de Mircea Filipciuc. Lor li s-au alăturat Triumph Speed Fire, FIAT 124, Pagoda 1966, MGA 1958, Austin Healey 1963 și Jeep 1948. Vedeta ediției din toamna aceasta este un Ford T Speedster din 1912, care a atras ca un magnet toate privirile. Autoturismul, unicat în Europa și de o valoare inestimabilă, a împlinit anul acesta 100 de ani, dar e ca și nou. Motorul acestuia are 2990 cm cubi, iar vehiculul poate atinge chiar și…80 de km/ oră. Proprietara lui, Stela Kohnen, l-a achiziționat în urmă cu 7 ani din Uruguay. Tot cu această ocazie, a fost prezentat echipajul românesc care va participa la raliul Monte Carlo Historique din 2013, cu o mașină Ford Escort din 1975, unde se vor prezenta 300 de echipaje din toate colțurile lumii. Raliul va fi onorat de prezența principelul Albert de Monaco. El va da startul competiției.
Permise de conducere pentru …biciclete?
Revenind la expoziția de la WT Plaza, alături de bătrânele doamne ale șoselelor, Constantin Anghel Lontoș, vicepreședinte al Clubului vehiculelor de Epocă, a adus o interesantă colecție de permise auto de pe vremuri, dar și o mostră de legislație rutieră din 1904. Ordonanța 165 din 10 aprilie 1904 prevedea la articolul 8, următoarele: „Automobilele nu se vor putea lua la întrecere, nici nu vor putea merge alături sau pe aleele destinate bicicliștilor.” De luat aminte și pentru șoferii din zilele noastre! Tot în această colecție inedită vizitatorii pot vedea cum arăta o fișă de încadrare la Prefectura Palatului Regal, pe funcția de șofer, dar și un permis de conducere al…bicicletei, din anul 1938. Colecționarul a mai adus și fotografii ale unor anonimi ai veacului trecut, împreună cu mașinile lor de atunci.
ARO, te iubesc!
Componenta patriotică este prezentă și la „Bucharest Classic Car Show”. Corneliu Bojan, din Bucureşti, a venit la expoziție cu o mândrețe de ARO 10 din 1983, roșu aprins, ca sângele. „În urmă cu vreo 2 ani am vrut s-o dau la programul rabla ca să-mi iau alta nouă. Însă băiețelul meu de 8 ani, care a crescut în această mașină, nu a fost de acord. S-a supărat. Mi-a spus: tati, tati, de ce s-o dai? Asta e mașina mea! Îmi place tare mult. O iubesc! Și …atunci, m-am răzgândit. Nu m-a lăst inima s-o arunc la fiare vechi. M-am apucat de muncă și am restaurat-o. Am muncit la ea mult, am băgat peste 7000 de euro. A ieșit așa cum o vedeți: o splendoare!” Într-adevăr, mașina arată foarte bine, zici că e scoasă din cutie. Din păcate, această marcă auto astăzi a rămas doar o amintire, în ciuda entuziasmului pe care fanii ei și l-au păstrat mai mulți ani după decembrie 1989.
Volga, vedetă în filme și-n videoclipuri
Pentru alți expozanți „Bucharest Classic Car Show” reprezintă o oportunitate de mici afaceri: Adrian Dumitru zis „Pobeda”, colecționar de mașini rusești vechi, își pune la bătaie autoturismele pentru nunți, botezuri, dar și reuniuni cu „ștaif”. Cine vrea să-și transforme evenimentul într-unul cu adevărat de neuitat, îl poate căuta pe bucureștean. Adrian are mașini precum: Volga, Pobeda, Warshawa, unele dintre ele „vedete” în videoclipuri muzicale. De când a ieșit la pensie, Dragoș Florin a devenit un mare pasionat al mașinilor istorice. La ora actuală, bucureșteanul, fost angajat al Ministerului Afacerilor Externe, deține un Opel Olympia din 1939, pe care ar vrea tare mult să-l vândă tot unui colecționar, iar cu banii obținuți să-și cumpere un alt vehicul de epocă. Mașina este restaurată în proporție de 80% și are semnalizare cu semafoare, acele pârghii care se ridică stânga-dreapta, în loc de becuri.