4.7 C
București
marți, 5 noiembrie 2024 - 23:01
No menu items!

Financial Times: Povestea de dragoste dintre China, Apple și Tesla, ruptă de patriotismul chinezilor

spot_img
Apple și Tesla au reușit să pătrundă în China, dar acum cele mai mari două companii americane de consum se confruntă cu fisuri în propriile strategii, deoarece rivalii interni câștigă teren, iar cumpărăturile patriotice le înving adesea atracția.
 
Scăderea cotei de piață și a cifrelor de vânzări raportate în această lună indică faptul că cele două grupuri americane se confruntă cu o concurență în creștere și cu efectul tensiunilor geopolitice dintre SUA și China, scriu jurnaliștii publicației de business „Financial Times”. Ambele au apelat la reduceri de prețuri pentru a încerca să își mențină atractivitatea.
 
Clienții chinezi s-au îndepărtat brusc de Apple, fenomen stimulat de o campanie coordonată de la nivel central pentru a reduce utilizarea de aparate iPhone în rândul angajaților de stat și de revenirea triumfală a campionului național chinez Huawei, care anul trecut a depășit sancțiunile SUA pentru a lansa un smartphone de producție proprie capabil să atingă viteze apropiate de 5G.
 

Problemele companiei Apple au fost expuse la petrecerea anuală a Partidului Comunist Chinez din Beijing în această lună, unde o duzină de participanți au declarat pentru Financial Times că au folosit telefoane de la mărci chinezești.

„Pentru oamenii care vin aici, ne încurajează să folosim telefoane naționale, deoarece telefoanele precum Apple nu sunt sigure”, a declarat Zhan Wenlong, fizician nuclear și delegat al partidului. „[Telefoanele Apple] sunt fabricate în China, dar nu știm dacă cipurile au uși ascunse.”

Wang Chunru, membru al celui mai important organism consultativ politic al Chinei, Conferința consultativă politică a poporului chinez, a declarat că folosea un dispozitiv Huawei. „Știm cu toții că Apple are capacități de ascultare”, a spus el.

Delegatul Li Yanfeng din Guangxi a declarat că telefonul său a fost fabricat de Huawei. „Am încredere în mărcile naționale, folosirea lor a fost o cerere uniformă”.

În afara SUA, China este cea mai mare piață pentru Apple și Tesla, contribuind cu 19% și, respectiv, 22% din veniturile totale în ultimii ani fiscali. Provocările din ce în ce mai mari ale acestora în această țară au atras atenția Wall Street-ului, contribuind la scăderea prețului acțiunilor Apple cu 9% în acest an și la scăderea cu 28% a acțiunilor Tesla, ceea ce le face să fie cele mai slabe performanțe dintre așa-numitele „Șapte magnifice acțiuni din domeniul tehnologiei”.
 
Apple și Tesla sunt cele mai recente companii străine care au resimțit durerea provocată de orientarea Chinei către mărcile locale. Vânzările de îmbrăcăminte Nike și Adidas încă nu au revenit la vârful din 2021. Un raport recent al McKinsey a arătat o preferință tot mai mare a consumatorilor chinezi pentru mărcile locale.
 
Apple a pierdut cotă pe piața telefoanelor high-end în favoarea Huawei, care a prezentat în august anul trecut un smartphone puternic alimentat de un procesor de producție proprie, Mate 60 Pro.
 
Între timp, o campanie de a scăpa agențiile de stat de telefoanele Apple, care a intrat în viteză vara trecută, a luat viteză.
 
Guo, care lucrează la un think-tank afiliat guvernului și care a cerut ca doar numele său de familie să fie publicat, a declarat că biroul său a primit ordinul la sfârșitul anului trecut. „Ne-au dat un termen limită cu o lună și o zi până la care va trebui să nu mai folosim iPhone-uri”.
 
„Nu ne-au dat nicio subvenție, în schimb, într-o zi, oameni de la Huawei au venit în biroul nostru cu cutii de telefoane pe care să le vândă, toate cu 20% reducere”, a spus el. „Toată clădirea noastră se lupta pentru a obține telefoanele”.
 
Elena Cristea