Mai mult de 95% din consumul total de bere din România este produs la nivel local, conform studiului ”The Contribution made by beer to the European Economy”, realizat de compania de consultanță EY pentru asociaţia Berarii Europei.
”Sectorul berii este unul dintre puţinele sectoare din România care are încă o producţie locală în creştere”, se arată într-un comunicat de presă al EY.
Acest element este confirmat și de datele privind importurile din statele membre ale UE şi terţe ţări, care sunt relativ scăzute.
În 2012, pe piaţa berii din România funcţionau 17 unităţi de producţie, inclusiv 2 micro-fabrici, aparţinând celor 12 companii producătoare de bere, cu mult mai puţin decât în urmă cu 20 de ani, când existau peste 100 de centre de producţie.
Consumul de bere a reintrat pe o tendinţă descrescătoare în anul 2013, după ce în 2012 înregistrase o creștere – singura din 2008 încoace. Consumul în 2013 a ajuns la 16,3 milioane hectolitri, ceea ce reprezintă cel mai scăzut nivel al consumului din ultimii 5 ani şi o scădere de 10% faţă de nivelul anului 2012.
De asemenea, obiceiurile de consum de pe piaţa berii din România se schimbă pe fondul scăderii puterii de cumpărare. În 2012, consumul casnic de bere a continuat să crească. O parte dintre companiile producătoare de bere au câştigat noi consumatori prin lansarea de noi tipuri de bere în vara anului 2012. Piaţa de retail în creştere a generat însă o scădere a consumului de bere în baruri, pub-uri şi restaurante, în linie cu tendinţa prezentă şi în multe alte state membre ale UE. Astfel, tot mai mulţi consumatori români optează pentru o bere mai ieftină, din segmente inferioare, la PET, conform raportului EY.
O tendinţă negativă pe piaţa berii din România a rezultat şi din intensificarea concurenţei – marjele au scăzut, iar companiile producătoare au avut dificultăți în a-şi promova brandurile proprii. Companiile producătoare de bere s-au confruntat, de asemenea, cu o creştere a costurilor la materiile prime, a energiei şi utilităţilor implicate în procesul de fabricare.
”Sectorul berii se află sub presiune, supape posibile pentru a se relaxa fiind o vreme bună în această vară, care ar da un impuls consumului, introducerea în continuare a unor produse noi pe piaţă, care să genereze cerere nouă, sau o creştere a economiei româneşti într-un ritm mai alert decât în ultimii ani, ceea ce ar duce la o putere de consum mai mare”, se mai arată în comunicatul citat.
V.B.