Compania de consultanță Ernst&Young (EY) a identificat opt ”mega-tendinţe” care vor avea un impact semnificativ asupra veniturilor, costurilor şi profitabilităţii industriei auto, în acest deceniu, caracterizat de transformări radicale.
”De la fenomenul social media la iniţiativele structurale guvernamentale, aceste tendinţe diverse influenţează deopotrivă producătorii de automobile, furnizorii şi distribuitorii de pe mai multe fronturi. Pentru a profita de oportunităţile viitoare, jucătorii vechi şi noi trebuie să-şi dezvolte capacitatea de a inova şi de a rămâne flexibili. Fără îndoială, este o nouă eră pentru industria auto”, a declarat Ariadna Oşlobeanu, Senior Manager EY România.
Cele 8 mega-tendințe:
1. Guvernele fac presiuni pentru un transport mai sigur şi mai ecologic
Guvernele se concentează pe trei arii prin care să asigure mobilitatea indivizilor: conservarea resurselor, compatibilitatea cu mediul şi siguranţa. Ca răspuns, producătorii de echipamente auto originale (OEMs) vor începe să construiască o gamă mai diversă de automobile, mai ecologice şi mai sigure
2. Producătorii de echipamente auto originale răspund schimbării nevoilor de mobilitate
Urbanizarea continuă este în măsură să determine consumatorii din lumea dezvoltată să caute alternative de deţinere a unui automobil, în timp ce, pe cei din ţările în curs de dezvoltare îi va încuraja să cumpere mai multe maşini.
3. Noi jucători vor prelua conducerea pe piaţa mobilităţii
Noi jucători vor intra pe piaţă ca urmare a progreselor tehnologiei şi a apariţiei unor noi nevoi în rândul consumatorilor. Companiile non-auto furnizează servicii, cum ar fi: car-sharing, mobilitate integrată, utilizare pe bază de asigurare „black-box” care stabileşte taxele pe baza monitorizării în timp real a performanţei în trafic, integrarea automobilelor electrice şi sisteme auto de divertisment avansate.
4. Social media redefineşte marketing-ul în domeniul auto
Mijloacele tradiţionale de a promova un vehicul printr-un spot de 30 de secunde în care vedem o maşină pe un drum de munte s-au schimbat semnificativ. Fenomenul social media le asigură consumatorilor acces la feedback necenzurat, inclusiv la opiniile şi percepţiile altor consumatori.
5. Colaborare între părţile interesate din industrie
Inovaţiile tehnologice determină schimbări în business. Producătorii de echipamente auto originale şi furnizorii de nivel 1 caută să colaboreze mai mult decât înainte, nu doar cu alţi jucători din industrie, ci şi cu unele companii din domeniul tehnologiei şi al telecomunicaţiilor.
6. Raţionalizarea portofoliului OEM
În urma recesiunii, cele mai multe companii producătoare de echipamente auto originale (OEM) din ţările dezvoltate vor căuta creşterea sustenabilă şi profitabilă şi nu doar pe cea de volum. În paralel, companiile OEM din pieţele emergente vor căuta să ajungă la niveluri similare cât mai repede
7. Globalizarea industriei duce la apariţia unor noi riscuri
Companiile OEM sunt nevoite să elaboreze strategii operaţionale radicale pentru a face faţă noilor riscuri ce apar prin fenomenul de globalizare – decalajul dintre cerere şi ofertă, preţurile volatile la materiile prime, schimbările politicilor de reglementare, lipsa personalului calificat în ţările dezvoltate
8. Recesiunea şi companiile OEM forţează furnizorii de nivel 2 şi 3 să aplice noi strategii
Reducerea dramatică a cheltuielilor companiilor OEM şi a furnizorilor de nivelul 1 a expus vulnerabilitatea furnizorilor de nivelurile 2 şi 3. Aceștia vor căuta alte strategii, posibil prin dezvoltarea de produse care să deservească şi alţi clienţi, chiar şi din afara ecosistemului auto.
Ariadna Oşlobeanu a afirmat că piața auto din România prezintă în continuare un mare potenţial de dezvoltare în contextul pieţei auto europene, întrucât continuă să aibă cea mai mică densitate a parcului auto din UE, sub jumătate din media europeană, conform datelor publicate de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
”În România, atât Renault cât şi Ford au o prezenţă semnificativă ca producători, iar aceste investiţii în sectorul auto atrag în continuare furnizori de piese de schimb, conducând la îmbunătăţirea viabilităţii generale a producţiei de autovehicule şi piese auto din ţară. Costul forţei de muncă rămâne încă ieftin comparativ cu mai avansatele ţări central şi est-europene, iar România este bine poziţionată pentru a profita de o schimbare în orientarea consumatorilor către autoturisme de buget”, a spus Ariadna Oşlobeanu.
România a înregistrat, în primele şase luni ale acestui an, cel mai accelerat ritm de creştere a producţiei auto din Europa (şi al treilea cel mai rapid din lume), depăşind Italia, Belgia şi apropiindu-se de Polonia. Producţia locală a crescut cu 45% în primele şase luni ale acestui an, potrivit datelor Organizaţiei Internaţionale a Constructorilor de Automobile (OICA).
Vlad Bârleanu