6.1 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024 - 1:15
No menu items!

Exporturile României au crescut cu 40% către anumite state. Ce produse românești caută străinii

spot_img

Exporturile României au crescut cu 40% către anumite state. Ce produse românești caută străinii

În primele cinci luni ale acestui an, exporturile României, în valoare de 19,69 miliarde de euro, au depăşit cu 5,7% volumul exporturilor din aceeaşi perioadă a anului 2012.

Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică şi ale Autorităţii Naţionale a Vămilor, în perioada de referinţă livrările către ţările membre UE au crescut cu 4,7% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce exporturile în zona extra comunitară, ca şi anul trecut, îşi menţin trendul mai accentuat de creştere, înregistrând un ritm de 8,2 %.

În privința importurilor, în perioada ianuarie – mai, acestea s-au ridicat la 21,87 miliarde de euro, în scădere cu 1,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2012.  În luna mai a acestui an, importurile au scăzut cu 3,8% comparativ cu luna aprilie și cu 10,5% față de mai 2012.

Deficitul comercial după primele cinci luni ale anului 2013 a fost de 498 milioane de euro, mai redus cu 532 de milioane de euro decât cel înregistrat la acelaşi interval din 2012.

În structură, exporturile constau din peste 76% produse manufacturate, cele ale industriei constructoare de maşini şi de echipamente de transport deţin o pondere de 42,8% din total, iar produsele manufacturate ale industriilor uşoară, metalurgică, prelucrării lemnului, 33,8%. Produsele agroalimentare deţin 6,8%, produsele chimice 6,3%, în timp ce materiile prime reprezintă 5,9%, iar combustibilii 4,4%.

La import,  ponderea maşinilor, echipamentelor, mijloacelor de transport reprezintă 34,8% din total,  produsele chimice 14,8%, combustibilii 8,5%, produsele agroalimentare 7,9%, iar materiile prime 3,8%. Produsele manufacturate ale altor ramuri reprezintă 30,2% din total.

Orientarea geografică preponderentă a exporturilor se menţine către ţările Uniunii Europene cu 70,5% din total exporturi, deşi în uşoară scădere de la 71,1% pe primele cinci luni din 2012. Se evidenţiază, astfel, tendinţa de orientare a exporturilor romaneşti și către pieţe emergente din afara Uniunii Europene, mai puţin afectate de criză. La import, ponderea Uniunii Europene a reprezentat 76,9%.

O serie de ţări au înregistrat creşteri cu peste 40% ale exporturilor româneşti:

Canada (55,3%), Federaţia Rusă (41,2%), India (41,3%), Iordania (317,3%), Libia (141,0%), Liban (87,8%), Algeria (66,0%), Irak (89,8%), Mexic (87,1%), Georgia (45,3%), Belarus (103,4%), Kazahstan (82,6%), Azerbaidjan (115,3), Tailanda (146,5%), Togo (646,9%).

Creşteri importante au înregistrat totodată:

R. P. Chineză (15,4%), Brazilia (26,0%), SUA (5,6%), Norvegia (26,9%), Columbia (23,1%), Arabia Saudită (23,0%), Turcia (17,9%), Australia (29,8%), Vietnam (16,0%), Singapore (4,5%).

Produsele mai importante la exporturile româneşti din acest an sunt:

Autoturisme (6,7% din exporturile româneşti, cu o creştere de 45,9% faţă de aceeaşi perioadă din 2012); părţi şi componente auto (7,3% / 17,0%); fire, cabluri, conductori electrici izolaţi (5,9% / 1,9%); mobilier lemn (3,5% / 9,17%); produse din rafinarea ţiţeiului (3,4% / scădere -17,2%); anvelope din cauciuc (2,4% / 7,5%); medicamente (1,9% / 12,5%); pompe si compresoare cu aer sau gaze (1,7% / 9,5%); încălţăminte (1,7% / 3,6%); aparatura telefonie (1,7% / scădere -21,1%), confecţii dama (1,4% / 7,3); îngrăşăminte cu azot (1,4% / 93,0%).

Produse mai importante la importul românesc in 2013:

Ţiţei si gaze naturale, produse din rafinarea ţiţeiului (peste 8% din importurile româneşti, pe ansamblu in scădere cu circa 25% faţă de aceeaşi perioadă din 2012);

Părţi şi componente pentru autovehicule (4,1% pondere / creştere 21,9% față de aceeaşi perioadă 2012); medicamente (4,1% / 1,5%); fire, cabluri, conductori electrici izolaţi (2,2% / 1,0%), aparatură telefonie (1,9% / scădere -10,3%), autoturisme (1,6% / scădere -9,2%).

Importurile continuă să fie alcătuite, pe de o parte, din bunuri de investiţii sau produse industriale de completare pentru industria românească (peste 65 %) şi, pe de altă parte, din purtători de energie, materii prime şi materiale (peste 12%). Produsele agro-alimentare au reprezentat 7,9%  din importuri, comparativ cu 6,8% din exporturi.

C.C.