3 C
București
miercuri, 6 noiembrie 2024 - 3:42
No menu items!

Exporturile românești, pe creștere accentuată. Ce produse autohtone caută străinii!

spot_img

Exporturile românești, pe creștere accentuată. Ce produse autohtone caută străinii!

În primele patru luni ale acestui an, exporturile României s-au ridicat la 15,67 miliarde de euro, depăşind cu 7,2% volumul exporturilor din aceeaşi perioadă a anului 2012. Cele mai căutate produse la export rămân cele de mașini și echipamente, dar și alte categorii câștigă teren.

Dinamica crescătoare s-a accentuat în luna aprilie, când exporturile româneşti s-au majorat cu 2% faţă de luna precedentă și cu 15,5% față de luna aprilie 2012.

Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică şi ale Autorităţii Naţionale a Vămilor, în perioada de referinţă livrările către ţările membre UE înregistrează o creştere de 6,2% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Exporturile în zona extra comunitară, ca şi anul trecut, îşi menţin trendul mai accentuat de creştere, înregistrând un ritm de 9,7%.

În primele patru luni ale anului, importurile s-au ridicat la 17,34 miliarde de euro, în creştere cu 0,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2012. În luna aprilie a anului în curs, acestea au crescut cu 2,5% comparativ cu luna martie și cu 5,0% față de luna aprilie 2012.

Deficitul comercial după primele patru luni ale anului a fost de 1,67 miliarde de euro, mai mic cu 971 milioane de euro decât cel înregistrat în aceeași perioadă din 2012.

”Structura exporturilor prezintă o îmbunătăţire constantă, ponderea produselor industriei constructoare de maşini şi echipamente de transport fiind de 43,7%, față de 43,2% în perioada corespunzătoare din 2012. A crescut și ponderea produselor industriei chimice și de mase plastice, de la 10,3% la 11,4%. De asemenea, produsele industriei lemnului, inclusiv mobila, au crescut ca pondere de la 7,8% la 8,5%”, se arată într-un comunicat al Ministerului Economiei.

Orientarea geografică preponderentă a exporturilor se menţine către ţările Uniunii Europene cu 70,7% din total exporturi, deşi în uşoară scădere de la 71,4% pe primele patru luni din 2012. Se evidenţiază, astfel, tendinţa de orientare a exporturilor româneşti si către pieţe emergente din afara Uniunii Europene, mai puţin afectate de criză. La import,  ponderea Uniunii Europene a reprezentat 77%.

O serie de ţări au înregistrat creşteri cu peste 40% ale exporturilor româneşti: Canada (53,1%), Federaţia Rusa (40,1%), India (40,0%), Iordania (315,9%), Libia (148,7%), Liban (85,6%), Algeria (65,1%), Irak (88,6%), Mexic (85,6%), Georgia (43,8%), Belarus (192,4%), Kazahstan (82,0%), Azerbaidjan (112,8), Tailanda (145,6%), Togo (641,0%).

Creşteri importante au înregistrat și R. P. Chineză (14,5%), Brazilia (25,0%), SUA (4,7%), Norvegia (26,2%), Columbia (22,1%), Arabia Saudită (22,6%), Turcia (17,0%), Australia (28,7%), Vietnam (15,8%), Singapore (3,7%).

”Evoluţia exporturilor de mărfuri româneşti reflectă, încă din primele luni ale acestui an, posibilităţile de creştere pentru anul 2013 prin valorificarea acordurilor de parteneriat strategic cu Turcia şi SUA, respectiv parteneriatul privilegiat cu China, care vor permite deschiderea exporturilor României către firmele din aceste ţări într-un ritm accelerat”, mai transmite Ministerul Economiei.

Produse importante pentru exporturile româneşti sunt:

Autoturisme şi alte autovehicule (6,7% din exporturile româneşti, cu o creştere de 56,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2012); părţi şi componente pentru autovehicule (7,3%/19,8%); fire, cabluri, conductori electrici izolaţi (5,9%/6,7%);  produse din rafinarea ţiţeiului (4,4%/ 8,0%); mobilier lemn (3,5% /16,7%); anvelope din cauciuc (2,4%/14,8%); medicamente (1,8%/15,7%); pompe si compresoare cu aer sau gaze (1,8%/13,0%); încălţăminte (1,7%/ 9,9%); confecţii dama (1,5%/10,0); îngrăşăminte cu azot (1,5%/144,0%); motoare cu piston cu aprindere prin scânteie (1,1%/ 520,3%).

Importurile continuă să fie alcătuite, pe de o parte, din bunuri de investiţii sau produse industriale de completare pentru industria românească (66,3 %) şi, pe de altă parte, din purtători de energie, materii prime şi materiale (11,2 %). Produsele agro-alimentare au reprezentat 9%  din importuri, comparativ cu 7,4 % din exporturi.

C.C.