- Vlad Drăghicescu
(corespondență specială)
Germania renunță peste noapte la cumpătarea bugetară pe care a promovat-o ani la rând cu îndărătnicie, alocând sume impresionante pentru a-și redresa economia, în contextul celei mai profunde recesiuni din perioada postbelică. Însă, cele două pachete de stimulente economice valorând aproximativ 900 de miliarde de euro conțin și măsuri ale căror efecte benefice s-ar putea lăsa așteptate. Să vedem de ce.
În cadrul eforturilor de resuscitare a consumului intern, marea coaliție de la Berlin a hotărât în mod surprinzător scăderea temporară a TVA de la 19 la 16 la sută, respectiv de la 7 la 5 la sută pentru alimente.
Presupunând că firmele vor „transfera” reducerea TVA către clienți (scenariu ce pare mai plauzibil în domenii de activitate în care există concurență puternică), nu este limpede dacă aceasta va crește consumul sau, dimpotrivă, îi va anima pe germani să facă mai multe economii. Consumul a fost frânat nu de o lipsă generalizată a puterii de cumpărare, ci de angoasele clienților și de restricțiile socio-economice impuse de autorități pe fondul crizei de coronavirus, subliniază varii specialiști.
Masca. Protecție salvatoare sau ucigașa consumului?
Întrebarea aparține influentului cotidian „Die Welt”, potrivit căruia, Germania asistă la o prăbușire istorică a comerțului cu amănuntul. În afară de supermarketuri și marii discounteri, precum Lidl și Aldi, celelalte magazine situate pe arterele comerciale ale orașelor germane își așteaptă cu nerăbdare clienții, sperând într-un reviriment, cât de timid.
Potrivit unui sondaj realizat de Federația Germană de Retail și citat de influenta gazetă germană, o treime dintre așa-numiții retaileri non-alimentari generează în prezent mai puțin de jumătate din veniturile înregistrate anul trecut.
Situația este fără precedent și nu se va schimba câtă vreme rămâne în vigoare obligativitatea purtării măștii de protecție, spun experții. „Masca de protecție privează magazinele din oraș de punctele lor forte: consultanța oferită clienților și experiența acestora în magazin”, afirmă Kai Hudetz, directorul renumitului Institut pentru Cercetări Comerciale (IfH) din Köln.
„Masca are un efect psihologic și transformă cumpărăturile într-o experiență negativă”, spune expertul, într-un interviu acordat „Die Welt”.
Potrivit lui Hudetz, masca îi face pe clienți să se simtă ca într-un spital, nu ca în timpul unui runde de cumpărături ce ar trebui să fie plăcută. „Câtă vreme va exista masca de protecție, nu vor mai exista aproape deloc ieșiri la cumpărături ca înainte. Obligativitatea purtării măștii poate produce pagube substanțiale comerțului”, mai spune directorul IfH.
„Oamenii vor reveni în magazine numai când va exista o atmosferă plăcută. Masca distruge această atmosferă și întărește reticența oamenilor de a cumpăra, ce oricum exista și înainte de criza de coronavirus, ca urmare a amenințării recesiunii”, a deplâns Hudetz.
„Masca este o mare limitare și pune în pericol companiile și întreaga economie națională”
„Cu masca pe față, consumatorii cumpără strictul necesar. Astfel, cumpărăturile întreprinse ca activitate în timpul liber nu mai au loc. Pentru comercianți acest lucru este devastator, căci masca suprimă cumpărăturile impulsive, ce reprezintă 50 la sută din profit în comerțul staționar”, avertizează Ludwig Veltmann, directorul general al Federației Germane a Grupurilor de Cumpărători și de Marketing (ZGV), organizație-umbrelă pentru comerț, meserii calificate și întreprinderi meșteșugărești din Germania, ce apără interesele a 230.000 de IMM-uri, cu aproximativ 2,5 milioane de angajați.
Veltmann consideră că obligativitatea purtării măștii de protecție în magazine reprezintă o îngrădire ce pune în pericol companiile și economia națională în ansamblu. În schimb, acesta pledează pentru efectuare unui număr cât mai mare de teste.
În timp ce unii experți în comerț mizează pe o grabnică instalare a obișnuinței de a purta mască, alte voci consideră o atare perspectivă nerealistă. „Imaginați-vă că trebuie să purtați mască într-o zi în care afară sunt 30 de grade. Cel târziu atunci vă veți limita la achizițiile cele mai necesare”, spune Kai Hudetz, directorul Institutului pentru Cercetări Comerciale.