Păstrarea la ritmuri înalte a avansului exporturilor poate favoriza o creștere economică sustenabilă pe termen lung
Diversificarea structurii exporturilor și a piețelor de export depinde de capacitatea companiilor românești de a identifica și exploata oportunitățile oferite de contextul economic actual, dar și de autorități, care trebuie să identifice cele mai eficiente instrumente pentru susținerea eforturilor exportatorilor, a declarat joi Traian Halalai, președintele EximBank, într-un eveniment public din București.
”Statele din Europa Centrală și de Est și-au legat puternic schimburile comerciale de Europa de Vest – în mare parte ca urmare a procesului de integrare în UE, iar criza le-a forțat să diversifice destinațiile de export și să caute și alți parteneri comerciali. La fel ca în celalte țări din regiune, și exportatorii români au început să-și îndrepte atenția către piețe tradiționale altădată, precum Orientul Mijlociu, spațiul ex-sovietic, Africa sau China. Este un demers legitim, dar, în egală măsură, dificil. De aceea, cred că exportatorii români trebuie să rețină faptul că nu trebuie să parcurgă acest proces singuri și că noi – EximBank, Asociația Română a Exportatorilor, camerele de comerț bilaterale – le putem furniza sprijin consistent în demersul de recucerire a piețelor”, a spus Halalai, potrivit unui comunicat de presă.
Acesta a apreciat că reorientarea către fostele piețe externe tradiționale este justificată din două rațiuni: pe de o parte, perspectivele de creștere pentru aceste piețe sunt mult mai mari decât în cazul țărilor dezvoltate, iar, pe de altă parte, există un istoric bun al relațiilor comerciale cu aceste state.
”Desigur că pe aceste piețe sunt deja prezente produse și servicii care încorporează expertiză românească, însă cea mai mare parte a valorii adăugate rămâne în statele dezvoltate care subcontractează forță de muncă românească și alte resurse locale. Cred că firmele românești trebuie să încerce să abordeze aceste piețe direct, cu toate beneficiile care decurg de aici. Știm că nu este un demers ușor, mai ales din cauza concurenței acerbe, însă companiile românești pot profita de istoricul comercial și de bunele relații dezvoltate în special în activități economice de nișă – petrochimie, echipamente de petrol și gaze etc.”
Traian Halalai, președintele EximBank
În ultimii ani, EximBank a colaborat cu firme din România pentru proiecte în piețe precum Rusia, Azerbaijan, Turkmenistan, Angola sau Brazilia.