Parlamentul European a adoptat săptămâna aceasta mai multe modificări importante în domeniul transportului rutier, cu impact direct asupra șoferilor din întreaga Uniune Europeană. Printre acestea se numără și modificarea examenului de conducere auto, care ar urma să includă o probă practică de conducere pe zăpadă și polei, pentru a pregăti mai bine șoferii pentru condițiile de iarnă dificile.
Conform unui proiect de directivă europeană aprobat de Parlamentul European, statele membre ale Uniunii Europene ar putea implementa în viitor noi reguli referitoare la permisul auto, inclusiv România. Acest proiect propune schimbări semnificative în legislația rutieră la nivel european, având ca obiectiv îmbunătățirea standardelor și regulilor din domeniul transportului rutier în întreaga UE.
Una dintre propunerile adoptate face referire la examenul de obținere a permisului de conducere în statele UE.
Conform documentului, proba practică ar trebui să includă:
- condusul în condiții de zăpadă și polei
- utilizarea telefonului mobil în condiții de siguranță la volan
- unghiurile moarte
- sistemele de asistență pentru șofer
- deschiderea ușilor vehiculului în siguranță.
Șoferii europeni ar urma să devină astfel mai „conștienți de riscuri, în special pentru participanții la trafic vulnerabili, cum ar fi pietonii, copiii, bicicliștii și utilizatorii trotinetelor electrice”, a precizat Parlamentul European.
Perioadă de probă de 2 ani pentru șoferii începători
O altă modificare adoptată de Parlamentul European prevede ca toți conducătorii auto neexperimentați să treacă printr-o perioadă de probă de cel puțin 2 ani.
În acest timp ar trebui supuși anumitor restricții mai severe, cum ar fi limita mai scăzută pentru consumul de alcool la volan și sancțiuni dure pentru condusul periculos, scrie ProMotor.
În schimb, pentru a atenua deficitul de șoferi profesioniști, europarlamentarii vor să permită persoanelor în vârstă de 18 ani să obțină un permis pentru a conduce un camion sau un autobuz cu până la 16 pasageri. Condiția va fi ca aceștia să dețină un certificat de competență profesională.
În plus, tinerii de 17 ani ar putea obține un permis de conducere pentru autoturisme sau camioane, dacă sunt însoțiți de un conducător auto cu experiență.
Șoferii își vor face autoevaluare pentru reînnoirea permisului
Europarlamentarii au adoptat și un sistem de autoevaluare pentru șoferii care vor să-și reînnoiască permisul de conducere.
Astfel, fiecare conducător ar trebui să efectueze singur o testare a capacității de a conduce atunci când se eliberează și se reînnoiește un permis de conducere.
Însă, în această situație fiecare stat UE va decide dacă menține această autoevaluare sau o va înlocui cu un control medical, ce poate include un set minim de teste de vedere și ale afecțiunilor cardiovasculare.
Valabilitatea permisului auto va fi de 15 ani
O altă modificare se referă la valabilitatea permisului auto.
Mai exact, carnetul de conducere ar trebui să fie valabil cel puțin 15 ani pentru motociclete și autoturisme. Iar cei care conduc camioane și autobuze să aibă un permis valabil 5 ani.În schimb, propunerea de reducere a valabilității permisului auto pentru persoanele de peste 70 de ani a fost respinsă.
Când ar putea fi implementate noile reguli în România
Proiectul de norme privind permisele de conducere ale UE a fost adoptat cu 339 de voturi pentru, 240 împotrivă și 37 de abțineri.
Acesta constituie poziția Parlamentului European în prima lectură a documentului. Dosarul va fi continuat de noul Parlament, după alegerile europene care vor avea loc în perioada 6-9 iunie, anul acesta.
Ceea ce înseamnă că procesul de legiferare a noilor norme va fi continuat de viitoarea legislatură. Așadar, nu există deocamdată o dată exactă de adoptare a modificărilor.
Însă, odată ce vor fi ratificate, noile norme vor deveni obligatorii în toate statele UE. Iar termenul de transpunere a hotărârilor Parlamentului European în legislația rutieră a fiecărui stat va fi stabilit în momentul în care e adoptat acest document.
D.Constantin