Guvernul australian a anunțat recent câteva vești proaste pentru viitorii studenți care intenționează să se specializeze în științe umaniste, științe sociale sau drept. Pentru a se înscrie la cursuri precum istorie și filozofie, ar trebui să plătească mai mult decât colegii lor care studiază științele, matematica sau medicina, transmite BBC. În cazul istoriei, de exemplu, guvernul a propus ca taxele de curs să crească cu 113%. Costurile multor cursuri legate de știință ar scădea cu 20%, cea mai mare scădere fiind vizibilă în matematică și agricultură – unde taxele ar scădea cu 62%.
Anunțul a venit ca parte a unui pachet de reformă în învățământul superior, intitulat „Absolvenți pregătiți pentru locuri de muncă”, care conține modificări complexe ale structurilor de finanțare și care încă trebuie să fie aprobat de parlament. Elementul care a stârnit dezbaterea este planul de a reduce costurile de învățământ ale studenților în domeniile care se așteaptă să producă cea mai mare creștere a locurilor de muncă și să le crească pentru cursurile considerate mai puțin importante pentru economie.
Într-un discurs la Clubul Național de Presă, ministrul Educației, Dan Tehan, a declarat că guvernul dorește „să stimuleze studenții să facă alegeri mai relevante pentru locuri de muncă”. Următorul val de absolvenți ar trebui să alimenteze redresarea economică post-Covid, a subliniat el. „Un grad mai ieftin într-o zonă în care există un loc de muncă este un câștig pentru studenți.”
Planurile lui Tehan, cu un început propus în 2021, au generat un val de reacții. Mulți din sectorul învățământului superior s-au întrebat dacă schimbarea va duce într-adevăr la mai multe locuri în cursurile „pregătite pentru angajare”, dacă nu cumva aceasta decizi va duce la un atac împotriva laturii umane și dacă nu cumva va agrava inegalitățile existente în învățământul superior.
Luke Sheehy, redactorul executiv al Rețelei Tehnologice a Universităților din Australia, descrie anunțul lui Tehan drept „o remaniere foarte complicată” a finanțării universității guvernamentale. Potrivit lui Sheehy, în loc să investească mai mulți bani pentru a încuraja studenții potențiali în domeniile Stem (știință, tehnologie, inginerie și matematică), guvernul încearcă să transfere mai mult din povara totală a finanțării către studenți și să le transmită simultan un „semnal de preț”.
În general, taxele în Australia sunt mai mici decât în SUA și Marea Britanie; în cadrul modificărilor propuse, cele mai scumpe cursuri ar costa 14.500 USD (8.135 £, 10.334 USD) pe an. Guvernul subvenționează locuri pentru studenții casnici; diferiți studenți primesc niveluri diferite de subvenție. Reformele anunțate redistribuie aceste subvenții și schimbă valoarea finanțării pe care o primesc studenții. Pentru domenii precum dreptul și științele umaniste, creșterea taxelor pentru studenți depășește scăderea subvențiilor guvernamentale, ceea ce înseamnă că universitățile ajung cu comisioane mai mari. Nu este cazul „specializărilor gata de muncă”, în care universitățile sunt obligate să absoarbă un deficit deoarece subvențiile guvernamentale nu compensează scăderea taxelor pentru studenți.