1.3 C
București
duminică, 22 decembrie 2024 - 23:56
No menu items!

Eduard Hellvig: SRI a încheiat orice legătură cu trecutul. Mă aștept ca acest control să nu devină un instrument cu miză politică

spot_img

Directorul Serviciului Român de Informații (SRI), Eduard Hellvig, a susținut, joi, la Universitatea de Vest din Timișoara, unde a avut loc inaugurarea programului de master “Studii de securitate globală”, primul discurs public transmis live pe pagina de Facebook a serviciului. Hellvig a precizat, printre altele, că SRI a încheiat orice legătură cu trecutul, cu Securitatea de dinainte de 1989, și că se așteaptă ca activitatea de control, exercitată de Comisia parlamentară pentru controlul serviciului, să nu se transforme într-un instrument cu miză politică sau mediatică.

Principalele declarații ale șefului SRI:

  • Ne regăsim cu toții într-un context regional și global, marcat de o dinamică accelerată și mai puțin predictibilă, în care anticiparea evoluțiilor mediului de securitate are o importanță majoră.
  • În viziunea mea, misiunea unui serviciu modern de informații este să furnizeze informații de calitate. În toată lumea, informația valoroasă se obține greu, în secret, cu profesioniști și riscuri pe măsură. Aceste informații, utilizate corect de către beneficiarii lor, au rolul de a aduce în societate siguranță, bunăstare, progres – adică, de a consolida democrația.
  • În ceea ce privește lupta împotriva riscurilor de securitate, un serviciu secret modern trebuie să rămână invizibil, având ca principală rațiune de a fi prevenirea acestor riscuri.
  • Rolul nostru este de a fi cu un pas înaintea amenințărilor. Această misiune, deloc ușoară, nu poate fi îndeplinită în mod solidar, ci împreună cu toate instituțiile statului, într-un parteneriat real și onest.
  • Eu cred că succesul și performanța unui serviciu de informații nu se măsoară în cifre. Se măsoară în valoarea și, mai ales, în impactul informațiilor.
  • Consider că anul 2018 este esențial pentru SRI – pentru trecerea de la perioada de transformare la perioada de optimizare, de la generația tranziției la ceea ce eu sper să fie generația civilizației euro-atlantice.
  • Spun asta, pentru că, în mandatul meu, echipele de conducere (atât la nivel central, cât și la nivel teritorial) ale instituției au fost infuzate masiv cu tineri profesioniști, având energia și viziunea adecvate provocărilor cu care ne confruntăm.
  • În ciuda numeroaselor afirmații vehiculate deliberat, pot spune cu toată responsabilitatea, că SRI a încheiat orice legătură cu trecutul nefast de dinainte de ’89 și că întreaga activitate este guvernată de principii și valori pe care le respectăm în orice împrejurare (dintre acestea, poate cele mai importante sunt legea și securitatea cetățeanului).

Despre colaborarea cu CNSAS:

  • De exemplu, s-a vorbit în aceste zile despre anchetarea disidentului inginer Gheorghe Ursu. Au trecut 32 de ani de atunci, au trecut 30 de ani și de la evenimentele din Brașov, din 1987. Și sunt de acord că trebuie făcută o dată lumină în aceste cazuri. Iar eu voi face tot ce ține de mine pentru acest lucru.
  • Vă anunț, în premieră, că am finalizat, în cadrul unor structuri interne specializate, procedurile pentru a putea preda către CNSAS și anumite documente care nu au putut fi predate până acum, potrivit legii, și care sper că vor lămuri aspecte importante legate de trecutul controversat.
  • De fapt, conform legii, SRI a predat CNSAS toate dosarele solicitate de Consiliu referitoare la cadre – stabilite prin sentințe judecătorești – ca fiind „lucrători ai Securității”.
  • Pentru perioada imediat următoare, ne-am propus o reevaluare a dosarelor aflate în Arhiva Centrală, în vederea identificării documentelor care pot fi predate. 
  • Generația dumneavoastră are dreptul să cunoască și să înțeleagă trecutul, pentru a construi împreună viitorul.

Despre tranformarea SRI:

  • Vorbeam mai devreme despre procesul profund de transformare traversat de instituția pe care vremelnic o conduc. Un asemenea proces, vă mărturisesc, deloc simplu, face ca SRI să fie astăzi o instituție complet străină de orice fel de interese ilegitime.
  • Creșterea gradului de încredere a cetățenilor în SRI reflectă fidel evoluția SRI către specificul unui stat democratic: de la 15-25% în anii ’90 s-a ajuns, în preajma anului 2010, la un grad mediu de încredere de 35%. Astăzi, ne bucurăm de încrederea a peste jumătate din cetățenii României.
  • Ne preocupă în mod deosebit această percepție, pentru că este punctul de pornire al parteneriatului fundamental dintre Serviciu și cetățean. Ne dorim să consolidăm relația de încredere cu cetățenii României, prin reafirmarea identității SRI față de aceștia – ca principali beneficiari ai rezultatelor muncii noastre.

Despre amenințări și presiuni:

  • În egală măsură, ne bazăm pe parteneriatele externe consolidate în timp și pe schimburile de informații și de expertiză cu partenerii noștri strategici. Cooperarea euro-atlantică este esențială în fața amenințărilor revizioniste ale Rusiei, pentru a cotracara pericolul terorist, dar și pentru a gestiona eficient tentativa de reorientare a migrației spre Marea Neagră.
  • Într-un moment îngrijorător, în care spiritul euro-atlantic este pus sub semnul întrebării și câștigă teren ideea unei Europe cu geometrie variabilă, România devine parte parte pro-activă a nucleului angajat în relansarea proiectului continental.
  • Zona în care ne aflăm este spațiul de manifestare al multor presiuni. Au loc repoziționări, inclusiv de granițe, iar România reprezintă un pilon de stabilitate (cu resurse semnificative) și începem să avem un cuvânt de spus în dezbaterea privind arhitectura europeană a viitorului.
  • Există, însă, o puternică propagandă anti-occidentală și anti – europeană, în forme mai mult sau mai puțin subtile. Informația devine, astfel, un instrument utilizat în scopuri subversive – inclusiv prin campanii de diseminare cu bună-știință de date false, trunchiate. Avem, deci, de-a face cu o reală agresiune hibridă, în care atacarea reperelor, afectarea încrederii și percepției asupra instituțiilor – cheie ale statului reprezintă elemente importante.
  • De altfel, aceste încercări de denigrare a instituțiilor și valorilor democratice se manifestă la nivel european. Și, prin potențialul lor intrinsec de contagiune, crează un teren fertil pentru manifestări extremiste, terorism, anarhie. Așa cum subliniază și ultimul raport despre tendințele privind amenințările teroriste, actorii izolați pot fi inspirați de ideologii și pot recurge la acțiuni violente, deși nu au legături cu grupările extremiste.
  • Din păcate, Europa va rămâne ținta preferată a terorismului, pentru că Europa simbolizează societatea deschisă și liberă.
  • Din perspectiva SRI, soluția este una singură: în fața amenințării teroriste și a unor grave provocări atipice suntem obligați să strângem rândurile pentru apărarea valorilor democratice, pentru a asigura securitatea cetățeanului și a statului de drept (stat de drept care este baza oricărei democrații reale și consolidate).

Despre controlul asupra SRI:

  • SRI este astăzi în afara oricărui joc de putere. A fost un efort depus de-a lungul mai multor ani, însă mă aștept ca și cei din exteriorul Serviciului să fie responsabili și să evite atragerea Serviciului în astfel de construcții.
  • Controlul civil al SRI se face de către Comisia specializată a Parlamentului, iar eu, în calitate de director, mi-am exprimat permanent totala deschidere pentru asigurarea unui control real și transparent. În egală măsură, mă aștept ca acest control să nu se transforme într-un instrument cu miză politică sau mediatică.
  • Este obligatoriu ca Serviciul și societatea să beneficieze de un cadru legislativ clar, complet, actual, modern. Iar SRI a fost primul care a reclamat necesitatea actualizării cadrului normativ.