6.1 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024 - 2:03
No menu items!

După 4 ani de pușcărie pentru fraudă, Philip Bloom vine din SUA pentru privatizarea CFR Marfă

spot_img

Trei companii au cumpărat caietul de sarcini pentru privatizarea CFR Marfă, până la termenul limită de săptămâna trecută, iar una dintre acestea este reprezentată de Philip Bloom a declarat pentru Sursa Zilei o sursă din mediul business.

Cele trei companii sunt OmniTRAX din SUA, reprezentată de celebrul Philip Bloom, Transferoviar Grup, reprezentantă de Călin Mitică, și Grup Feroviar Român, al cărei patron, Gruia Stoica, a relatat public despre aces pas.

Potrivit prezentării de pe propriul site, OmniTRAX oferă servicii de management pentru operațiuni feroviare de distanță scurtă și pentru operațiuni intermodale, dar și consultanță pentru dezvoltare industrială și imobiliară.

Philip Bloom este un om de afaceri american, care a lucrat în România într-o firmă de consultanță alături de Bogdan Baltazar și care a fost condamnat în SUA pentru mituire, spălare de bani și fraudă.

Bloom a fost condamnat în 2007 la patru ani de închisoare și la plata unor despăgubiri de 3,6 milioane de dolari. În perioada 2003-2005, acesta a fraudat Autoritatea Provizorie a Coaliției din Irak, prin trucarea de licitații, mituirea oficialilor și însușirea unor sume de bani.

O parte din aceste sume au trecut inclusiv prin conturi din România, iar Bloom a fost cercetat și de DIICOT pentru spălare de bani.

În 2007, publicația ”Gardianul” afirma că Bloom are legături cu elitele economico-financiare românești încă din anii ’70, când a a negociat franciza Pepsi pentru România.

Unul dintre cele mai importante contracte este asigurarea unui credit extern pentru achiziționarea a cinci aeronave Boeing 737-300 pentru Compania Tarom.

O alta afacere în care a avut un rol esențial a fost vânzarea pachetului majoritar de la Astra Vagoane Arad – adică exact în industria feroviară.

Societatea Transferoviar Grup (TFG) este unul dintre principalii operatori feroviari de marfă de pe piața din România cu un volum lunar mediu de 110.000 tone nete de mărfuri, pe rute din țară și din Europa, conform site-ului propriu.

De asemenea, TFG mai are afaceri în transportul de călători, consultanță și construcții și reparații material rulant, prin societățile Remarul 16 Februarie, Uzina de Vagoane Aiud și Societatea de Întreținere și Reparații Vagoane Caransebeș.

Călin Mitică, originar din Cluj, este patronul grupului. Acesta și-a dezvoltat afacerile prin contracte cu societăți de stat, conform relatărilor de presă – operarea unor tronsoane de cale ferată la care a renunțat CFR Călători, livrări și reparații către CFR Călători.

Grup Feroviar Roman (GFR) a anunțat public achiziția caietului de sarcini pentru licitația de la CFR Marfă. GFR face parte din grupul Grampet, deținut de omul de afaceri Gruia Stoica.

Acesta a afirmat că sunt șanse să depună o ofertă pentru CFR Marfă, însă se va concentra în această perioadă la privatizarea companiei BDZ Cargo din Bulgaria.

La începutul acestei luni, Ministerul Transporturilor a anunțat procedura de privatizare a CFR Marfă, care prevede că licitaţia pentru pachetul de 51% din acţiuni va porni de la un preţ de 798,05 milioane lei.

Gruia Stoica și-a dezvoltat afacerile tot pe baza contractelor cu statul. În 2007, CFR Marfă, GFR si Raiffeisen Bank s-au asociat pentru crearea unui business – Rolling Stock Company.

CFR Marfă a venit cu un aport de capital constituit din 6.400 de vagoane. Un an mai târziu, banca și-a anunțat intenția de a-și vinde cota de 17%, dar compania de stat nu a activat clauza de preempțiune, GFR a cumpărat, a devenit majoritară și acum deține controlul asupra acelor vagoane de la CFR Marfă.

Vlad Bârleanu