4 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 17:33
No menu items!

Dorinel Umbrărescu şi-a umflat conturile din supra-acciza pe combustibil

spot_img

11 milioane de euro au intrat în conturile asocierii UMB – Tehnostrade în schimbul lucrărilor la un tronson din Autostrada Transilvania

Umbrarescu_SZ

Norocosul „rege al asfaltului” Dorinel Umbrărescu este primul „câștigător” al banilor proveniți din acciza suplimentară de 7 eurocenţi pe litrul de carburant.

Astfel, după ce s-au îngropat cel puțin 1,5 miliarde de euro în 52 de kilometri, Autostrada Transilvania înghite și banii colectați din acciza suplimentară la carburanți. Primele sume obținute de Guvern din acciza suplimentară pe litrul de carburant sunt cheltuite pentru lucrări la această autostradă făcute de asocierea UMB – Tehnostrade, deținută de Dorinel Umbrărescu.

UMB-Tehnostrade, firme abonate la contracte cu statul, au câștigat, încă din aprilie 2013, contractul pentru lucrările la tronsonul de aproximativ 8,7 kilometri de pe Autostrada Transilvania, dintre Gilău și Mihăiești. Din lipsă de finanțare, în perioada martie-aprilie 2014, s-a emis ordinul de începere a activităților de proiectare, iar lucrările la cei 8,7 km de autostradă au demarat în vara acestui an. Odată începute lucrările, firmele păstorite de Umbrărescu au şi tăiat o factură de 49,5 milioane de lei pentru proiectarea și construcția Autostrăzii Transilvania, sectorul Gilău-Mihăiești. De altfel, în prezent, tronsonul Gilău-Mihăiești este singurul de pe parcursul Autostrăzii Transilvania la care se lucrează.
Încă din timpul mandatului fostului ministru al transporturilor, Dan Șova, oficialii guvernamentali au precizat că Autostrada Transilvania se construiește din acciza pe combustibil. Întrebat în urmă cu aproximativ două săptămâni câți kilometri de autostradă s-au construit din suma colectată din acciza suplimentară la carburanți, premierul Victor Ponta a precizat că „din banii din accize a fost repornită Autostrada Transilvania”. „Noi avem, în 2015, 19 miliarde de lei cofinanțări la proiecte europene. Evident că acciza nu acoperă în niciun caz acești 19 miliarde – dacă nu mă înșel, erau 2,4 miliarde anual, deci o parte din cei 19 miliarde”, explica Victor Ponta. În toamna acestui an, în timpul unei vizite de pe șantierul Autostrăzii Transilvania, premierul preciza că lucrarea  nu poate fi finanțată din fonduri europene, „ci este finanțată integral din bugetul de stat, din acea acciză pe motorină și pe benzină pe care am instituit-o”.
Dorinel Umbrărescu are la dispoziție, conform contractului, doi ani pentru execuția celor 8,7 km de autostradă, respectiv 11,9 metri/zi. Cei 8,7 km de autostradă costă 258,1 milioane de lei, lei fără TVA.
În prezent, doar 52 de kilometri din Autostrada Transilvania, sunt funcționali, fiind construiți între 2004 și 2012. Autostrada Transilvania, conform proiectului demarat în 2004, are o lungime de aproximativ 415 kilometri, între Brașov și Borș.