Șoferii ar putea scăpa de amenda automată pentru lipsa rovinietei. O serie de modificări semnificative privind plata rovinietei a fost propusă recent printr-un proiect de lege care a primit deja avizul favorabil al Comisiei de Transport și Infrastructură.
Proiectul de lege vizează îmbunătățirea condițiilor de plată a rovinietei pentru șoferii din România, prin introducerea unei perioade de grație în care aceștia pot achita taxa de drum, fără a risca sancțiuni imediate.
„O serie de modificări în plata rovinietei reprezintă principalul subiect al unui proiect de lege pe care l-am inițiat, alături de mai mulți colegi deputați PNL, proiect ce a primit avizul favorabil al Comisiei de Transport și Infrastructură”, a scris Alexandru Andrei, unul dintre inițiatori, pe Facebook.
Dacă proiectul va fi adoptat de plenul Camerei Deputaților, șoferii din România vor beneficia de un termen de cel mult 24 de ore pentru a plăti rovinieta, începând de la momentul în care accesează drumurile naționale, și nu înaintea utilizării acestora, așa cum este în prezent.
Modificarea are scopul de a preveni situațiile în care șoferii sunt sancționați automat pentru neplata rovinietei, chiar și atunci când aceasta s-a întâmplat dintr-o eroare umană sau dintr-o simplă uitare, fără a le oferi oportunitatea de a corecta acea situație, explică iniţiatorii proiectului.
Șoferii ar putea scăpa de amenda automată pentru lipsa rovinietei
Inițiativa vine în urma numeroaselor reclamații și sesizări înregistrate de-a lungul timpului, în care șoferii au fost amendați automat pentru neplata rovinietei, fără a fi avertizați sau fără a li se oferi un termen pentru a remedia problema. Deputații PNL consideră că această abordare este una disproporționată, având în vedere că multe dintre aceste cazuri au fost rezultatul unor erori minore, cum ar fi uitarea plății rovinietei sau omisiuni de formă. Astfel, nu este considerat corect ca șoferii să fie sancționați imediat, fără a avea șansa de a corecta această situație.
„Ne dorim să venim în sprijinul șoferilor de bună credință și să oferim soluții corecte și echitabile. De multe ori, oamenii nu au intenția de a încălca legea, dar pot exista situații în care, dintr-o eroare umană sau din alte motive, nu reușesc să plătească rovinieta înainte de a utiliza drumurile naționale. Este o problemă care afectează milioane de români, iar noi trebuie să ne asigurăm că sunt tratati corect și echitabil”, a mai spus Alexandru Andrei, unul dintre iniţiatorii proiectului.
Acesta a argumentat că acest sistem se inspiră din alte reglementări care funcționează deja cu succes în România, cum este cazul taxei de pod de la Fetești. În acest caz, șoferii au un interval de timp rezonabil pentru a achita taxa, iar acest sistem a demonstrat eficiență în reducerea sancțiunilor automate și în creșterea nivelului de conformare a conducătorilor auto.
„Am aplicat acest sistem cu succes pentru taxa de pod de la Fetești și dorim să extindem aceleași reguli și în cazul rovinietei, pentru a oferi șoferilor o șansă reală de a-și rezolva situațiile fără a fi supuși sancțiunilor imediate”, a subliniat unul dintre deputați.
Proiectul a primit deja avizul favorabil al Comisiei de Transport și Infrastructură
Proiectul urmăreşte să vină în sprijinul șoferilor de bună credință și să ofere un sistem mai flexibil și mai echitabil, spun iniţiatorii. Modificarea legii va reduce numărul amenzilor automate și va oferi șoferilor o fereastră de timp rezonabilă pentru a-și regulariza plata rovinietei, astfel încât să nu fie sancționați imediat în cazul unei greşeli minore.
În următoarele săptămâni, proiectul de lege urmează să fie dezbătut și în plenul Camerei Deputaților, urmând a fi votat și adoptat într-o formă finală. Dacă va trece de votul final, modificările propuse vor intra în vigoare în perioada următoare.
În momentul de față, șoferii trebuie să-și cumpere rovinietă înainte de a intra pe drumurile unde aceasta este necesară, adică în afara județului unde este înregistrată mașina. Pentru un an, de exemplu, rovinieta costă 28 de euro, adică aproximativ 140 de lei. Lipsa ei se pedepsește cu amenzi cuprinse între 250 și 500 de lei pentru vehiculele mici și 4.500 de lei pentru camioanele de mare tonaj.
D.Constantin