Directorul general al TikTok, convocat la Parlamentul European pentru rolul platformei în alegerile şocante din România. Reacţia companiei: „Aceste rapoarte extrem de speculative cu privire la alegerile din România sunt inexacte şi înşelătoare”.
Rolul companiei chineze TikTok este analizat în urma victoriei şocante a unui candidat de extremă dreapta în alegerile din România, scrie marţi POLITICO. Un important deputat european cere ca directorul executiv al TikTok să se prezinte în faţa Parlamentului European pentru a răspunde întrebărilor privind rolul platformei în alegerile prezidenţiale de duminică din România, în timp ce experţii avertizează cu privire la activitatea ascunsă înainte de vot a mii de conturi false, transmite News.ro.
Victoria din primul tur a ultranaţionalistului şi pro-rusului Călin Georgescu a declanşat o undă de şoc cu privire la traiectoria politică a ţării membre UE şi NATO, multe preocupări concentrându-se pe modul în care o campanie pe TikTok a reuşit să propulseze din anonimat un candidat necunoscut, arată POLITICO.
„Facem apel la CEO-ul TikTok să vină să vorbească în această cameră şi să se asigure că platforma sa nu a condus la nicio încălcare a DSA”, a declarat marţi Valérie Hayer, şefa grupului liberal Renew Europe, referindu-se la Digital Services Act, regulamentul european pentru conţinutul online.
„România este un semnal de alarmă: radicalizarea şi dezinformarea se pot întâmpla peste tot în Europa, cu consecinţe dăunătoare”, a adăugat Hayer, o aliată a preşedintelui francez Emmanuel Macron.
Apelul lui Hayer vine la doar două zile după victoria şoc a lui Georgescu. Acesta nu avea sprijinul niciunui partid, iar sondajele nu reuşiseră să surprindă popularitatea sa – deşi experţii se concentrează acum pe o campanie TikTok majoră pe care a condus-o în zilele premergătoare alegerilor.
„Credem că Tiktok a fost folosit în mod abuziv şi a fost canalizat să fie folosit în mod abuziv de el şi de o armată de conturi false, care au fost folosite pentru a servi scopului său”, a declarat Bogdan Manolea, director executiv al Asociaţiei pentru Tehnologie şi Internet din România.
Deşi publicitatea politică plătită nu este permisă în termenii şi condiţiile TikTok, de data aceasta, regula a fost „în mare parte ineficientă”, a declarat Keith Kiely, coordonator al Observatorului bulgaro-român pentru media digitale. Platforma a avut o „influenţă semnificativă” în alegeri, a adăugat el.
Nu este prima dată când TikTok, care este deţinută de compania Bytedance din China, este criticată în UE. În 2023, Macron a numit TikTok de o „naivitate înşelătoare” şi o cauză a unei „dependenţe reale” în rândul utilizatorilor, deşi UE nu a aplicat încă nicio amendă sau sancţiune majoră împotriva platformei.
„Aceste rapoarte extrem de speculative cu privire la alegerile din România sunt inexacte şi înşelătoare, deoarece majoritatea candidaţilor au stabilit o prezenţă TikTok, iar câştigătorii şi-au făcut campanie şi pe alte platforme digitale în afară de a noastră”, a declarat purtătorul de cuvânt al TikTok, Paolo Ganino.
TikTok a creat un centru electoral în cadrul aplicaţiei pentru a furniza informaţii electorale fiabile şi a încheiat un parteneriat cu un ONG local pentru a stimula alfabetizarea digitală şi a contracara dezinformarea, precizează POLITICO.
D.Constantin