Comisia Europeană a adoptat un act legislativ care prevede ca, din octombrie 2015, toate modelele noi de vehicule de pasageri și de vehicule ușoare să fie echipate cu sistemul eCall 112, pentru ca serviciile de urgență să fie apelate automat în cazul unui accident grav.
”Pentru a ajuta la atenuarea consecințelor accidentelor rutiere grave din UE, Sistemul eCall apelează automat 112 – numărul european unic de urgență – în cazul unui accident grav. El transmite serviciilor de urgență locul în care se află vehiculul, chiar în cazul în care conducătorul auto este inconștient sau în imposibilitatea de a efectua un apel telefonic”, se arată în motivarea Comisiei.
Acest proiect presupune și crearea infrastructurii necesare pentru preluarea și gestionarea adecvată a apelurilor sistemului eCall în centre de preluare a apelurilor de urgență, asigurând compatibilitatea, interoperabilitatea și continuitatea serviciului eCall la nivelul UE.
Datele Comisiei arată că, în 2012, în cele 27 de state ale UE, și-au pierdut viața 28.000 de persoane și 1,5 milioane au fost accidentate.
”Cetățenii UE se pot simți mai în siguranță cu acest sistem, care economisește timp și salvează vieți și care va contribui la reducerea numărului de morți și de răniți pe drumurile noastre. De asemenea, el reprezintă un important pas înainte către vehicule mai inteligente și către creșterea competitivității noastre”, a declarat Antonio Tajani, vicepreședintele Comisiei Europene.
Estimările arată că sistemul eCall ar putea scurta timpul de răspuns în caz de urgență cu 40 % în zonele urbane și cu 50 % în zonele rurale, salvându-se astfel 2.500 de vieți pe an.
Pe lângă beneficiile în materie de siguranță rutieră, sistemul eCall va avea un impact semnificativ și asupra reducerii congestionării rutiere cauzate de accidente și asupra reducerii accidentelor secundare cauzate de neizolarea locurilor în care s-au petrecut accidente.
Industria are de câștigat și datorită numărului mare de societăți comerciale care sunt implicate în furnizarea de tehnologii, de componente și de servicii utilizate în diferitele segmente ale sistemului eCall, incluzând sistemele instalate în vehicule, transmiterea de date prin conexiune fără fir și sistemele de puncte de răspuns în materie de siguranță rutieră.
În plus, se preconizează ca echipamentele instalate în vehicule introduse în cadrul sistemului eCall să fie utilizate pentru servicii suplimentare cu valoare adăugată – cum ar fi depistarea autovehiculelor furate.
Sistemul eCall se declanșează automat de îndată ce senzorii instalați în vehicul detectează un accident grav. Odată declanșat, sistemul apelează numărul european de urgență 112, stabilește o legătură telefonică cu centrul corespunzător de preluare a apelurilor de urgență și transmite serviciilor de salvare detalii despre accident, inclusiv ora la care a avut loc, poziția exactă a vehiculului accidentat și direcția deplasării – informație esențială în cazul în care accidentul s-a produs pe o autostradă sau într-un tunel.
Un apel eCall poate fi declanșat și manual, prin simpla apăsare a unui buton din interiorul autovehiculului, de exemplu de către un martor la un accident grav.
Propunerea Comisiei urmează să fie aprobată de Consiliu și Parlamentul European.
Vlad Bârleanu