PNL București a prezentat, joi, rezultatele unei ample campanii de informare și de strângere de semnături și sugestii pentru elaborarea de proiecte și formularea de soluții viabile și concrete pentru decongestionarea traficului din Capitală pe termen lung.
Conducerea PNL București a organizat, joi, la Palatul Parlamentului o sesiune de dezbateri alături de specialiști în transporturi și mobilitate urbană, precum și reprezentanți ai unor ONG-uri din domeniul infrastructurii rutiere.
Prezent la dezbateri, fostul ministru al transporturilor, prim-vicepreședintele PNL București, Alexandru Nazare, a pornit de la premisa că „Bucureştiul este cea mai aglomerată capitală din Europa conform unui studiu realizat de compania olandeză de navigare și de cartografiere TomTom, care a analizat datele privind traficul urban din 390 de oraşe din 48 de state de pe şase continente”. „Nivelul de congestie În Bucureşti este de peste 50%. Dacă se menţine acest trend, Capitalal va deveni curând cel mai aglomerat oraş din lume, în momentul de fata fiind pe locul trei în topul mondial”, a avertizat Năzare.
El a ținut să sublinieze că „actuala administraţie a Capitalei nu identifica obiectiv cauzele şi nici nu întreprinde măsuri concrete pentru remedierea situaţiei”. În continuare a enumerat temele campaniei derulate în luna septembrie sub titlul „Deblocăm Bucureştiul”:
- Strada pentru trafic și trotuarul pentru pietoni
- Întreținerea calității tramei stradale și pietonale.
- Sistemul de parcări de reședința.
- Sistemul de parcări publice.
- Optimizarea intersecțiilor.
- Amplasarea judicioasă a trecerilor de pietoni.
- ”Nu blocați prima bandă.”
- Prevenirea concentrărilor de trafic în orele de vârf.
- Limitarea orară a anumitor tipuri de trafic.
- Finalizarea lucrărilor de infrastructură rutieră începute.
- Centura București-prioritate zero.
- Finalizarea lucrărilor la inelul median.
- Continuarea și extinderea managementului activ al traficului.
- Transport public comod, predictibil și atractiv.
- Regândirea transportului public și retrasarea rutelor în acord cu dezvoltarea cartierelor.
- Opțiunea pentru un transport mai puțin poluant.
- Transport alternativ: bicicletă, scuter.
- Extinderea metroului și conectarea cartierelor aglomerate cu destinații frecvente țintă.
Lipsa unei centuri rutiere, a unei centuri feroviare, a unui aeroport în sudul capitalei, nefinalizarea Canalului Dunare-Bucuresti, întârzierile la Autostrada Sibiu-Pitesti, întârzierile extinderii metroului, întârzierea extinderii Aeroportului international București-Băneasa sunt proiecte majore de infrastructură care depind de Guvern şi Ministerul Transporturilor.
„Proiectul de centură a Capitalei, aflat, în lucru la Ministerul Transporturilor şi care urmează să fie trimis la Bruxelles fără vreo consultare publică, nu respectă Master Planul şi nici studiul efectuat în prealabil de Banca Europeană de Investiţii”, a spus liderul PNL București. El a amintit că, în Master Plan, erau prevăzuţi 102 kilometri de centură la nivel de autostradă, în proiect sunt doar 52, iar studiul BEI prevedea ca opţiune preferată execuţia integrală a inelului de autostradă, în proiect este prevăzută doar centura de sud, fără vreo menţiune asupra momentului când se va executa centura de nord. „Suma avansată de 1.57 miliarde de euro ridica multe semne de întrebare, preţul pe kilometru rivalizând cu autostrada Behtel. PNL Bucureşti a solicitat trimiterea proiectului la Bruxelles, dar cu inelul complet de autostrada de centură. De asemenea am solicitat publicarea imediată a unui grafic de aprobare a finanţării, un calendar de licitare şi execuţie a lucrărilor precum şi un termen pentru finalizarea lucrărilor”, a spus fostul ministru.
În ce priveşte Metrorex, PNL București consideră că trebuie deblocate şi accelerate proiectele de infrastructură̆ aflate în derulare: extinderea Magistralei 5 de metrou (Râul Doamnei-Eroilor 2, Pantelimon-Piata Iancului, Piaţa Iancului-Eroilor 2) şi a Magistralei 6 de metrou (Gara de Nord-Aeroportul Otopeni).
În ce privinţă proiectele de infrastrutură ale Capitalei, liberalii consideră că trebuie finalizate lucrările de infrastructură̆ începute. „Este nevoie de proceduri clare de monitorizare a lucrărilor, de raportare a deficientelor şi a blocajelor instituţionale. Capitala este blocată̆ din cauză că termenele de execuţie nu au fost respectate. Când un antreprenor nu executa la timp, exista sancţiuni, dacă acesta nu remediază, contractul trebuie reziliat şi relicitat”, a subliniat Nazare.
„Proiectarea soluțiilor liberale de deblocare pleacă de la analiza elementelor de infrastructură care susțin traficul și adecvarea acestora cu densitatea de locuire și ocupaţionala, analize origine-destinație, structură, frecvența, momentul și timpul opțiunilor de mobilitate și nu în ultimul rând, cu structura și calităţile mijloacelor de transport, precum și a corelațiilor dintre acestea. Nicio administraţie, indiferent de culoare politică nu va putea face miracole. Nu există o soluție minune pentru rezolvarea problemei traficului, ci un sistem de algoritmi de soluționare care pun în prim-plan descongestionarea punctelor critice din trafic prin analiza obiectivă a cauzelor, constatarea și evaluarea efectelor disfuncției, proiectarea sistemului de soluții și măsuri propuse în acord cu parametrii țintă, evaluarea impactului, estimarea și compararea costului pentru fiecare măsura și accesibilitatea soluției și timpul de realizare”, a declarat, joi, prim-vicepreședintele PNL București, Alexandru Nazare.
Valeriu Motoc