16.7 C
București
joi, 19 septembrie 2024 - 23:23
No menu items!

Dârele lăsate în urmă de avioane, în atenția CE. Noi reguli pentru companiile aeriene

spot_img

Companiile aeriene care operează zboruri de pe aeroporturile europene vor trebui să raporteze Comisiei Europene impactul asupra climei a vaporilor rămași în urma avioanelor cu reacție, precum și cantitatea de dioxid de carbon pe care o emit anual. Noile planuri de mediu au fost convenite săptămâna trecută de oficiali europeni, arată Euronews.com.

Regulile se vor aplica anul viitor doar zborurilor dintre aeroporturile din Spațiul Economic European – adică UE plus Islanda, Norvegia și Elveția. Din 2027, măsurile se vor extinde pentru toate zborurile către și în afara UE.

Dârele de condens conțin oxizi de azot, carbon negru și alte substanțe dăunătoare climei, și s-a demonstrat că aceste substanțe sunt absorbite de norii din atmosfera înaltă, unde, spre deosebire de norii joși, contribuie la captarea căldurii.

Contribuția lor la încălzirea globală este cel puțin la fel de mare ca cea a celor 2% din emisiile de dioxid de carbon din lume care provin de la aeronave, arată unele estimări.

Deși recunoaște „incertitudinile inerente” cu privire la impactul climatic non-CO2 al industriei aviației, Comisia Europeană susține că o „contribuție netă la încălzirea globală este binecunoscută” și că noi cerințe de raportare ar ajuta la o cunoaștere suplimentară.

Noua lege a UE stabilește reguli privind și modul de estimare a amprentei de carbon a carburanților durabili pentru aviație, care pot fi produși din biocombustibili, deșeuri organice sau hidrogen verde. Orice combustibil a cărui amprentă de carbon pe ciclu de viață este cu cel puțin 70% mai mică decât cea a kerosenului standard va fi evaluat cu zero emisii în scopul schemei de comercializare.

                                                                                                               Adina Bucur