Judecătorul Dana Gîrbovan explică într-o postare pe rețelele de socializare că este inadmisibil ca un raport GRECO să fie folosit pentru blocarea unei legi în vigoare, în cazul nostru lege care reglementează activitatea Secției de Investigare a Infracțiunilor din Justiție (SIIJ).
Ieșirea publică a Danei Gîrbovan vine după ce șapte membri ai Consiliului Superior al Magistraturii au trimis în urmă cu două săptămâni o scrisoare publică în care au solicitat amânarea discutării tuturor aspectelor ce privesc activitatea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție până la o dată ulterioară aprobării publicării rapoartelor Comisiei de la Veneția și ale GRECO, adoptate în săptămâna 17-21 iunie 2019.
”În finalul scrisorii, cei șapte au arătat că „neparticiparea noastră la lucrările Plenului din data de 24 iunie, este rezultatul unui proces deliberativ responsabil, subsumat necesității respectării independenței justiției, al cărei garant este Consiliul Superior al Magistraturii, exigență ce primează în raport cu exercitarea celorlalte atribuții ale acestuia. Mai simplu spus, membrii semnatari ai scrisorii își justifică lipsa de la lucrările Plenului CSM prin prisma unui raport GRECO, cerând publicarea imediată a acestuia. Aceștia lasă să se înțeleagă că desființarea SIIJ operează automat, în baza recomandărilor unui raport GRECO încă nepublic. Nici o prevedere din vreun regulament, convenție sau tratat european, după cum nici o practică a vreunui stat nu justifică o astfel de măsură și o astfel de concluzie, impusă imperativ și agresiv nu din afară, ci din interiorul țării. Este inadmisibil ca un raport GRECO să fie folosit în acest mod, pentru a bloca pur și simplu aplicarea unei legi în vigoare, ale cărei prevederi au trecut în mod repetat de filtrul Curții Constituționale”, explică judecătorul Dana Gîrbovan.
Judecătorul arată în aceeași postare pe rețele de socializare că, în concluzie, cu o singură excepție, ”nici un stat nu a implementat încă toate recomandările GRECO, deși vorbim de o evaluare lansată în urmă cu mai bine de 6 ani”.
”Această situație este explicabilă prin prisma faptului că aceste recomandări trebuie implementate într-un sistem de multe ori consolidat ori trebuie armonizate cu alte reglementări existente. Sunt situații în care statele argumentează de ce unele reglementări criticate de GRECO trebuie păstrate, tocmai pentru că nu există rețete șablon care să fie impuse în toate statele. Analiza rapoartelor GRECO relevă și diversitatea foarte mare a sistemelor judiciare din statele UE și de ce nu este posibilă aplicarea unor soluții unice peste tot. Ca atare, a pretinde agresiv și a bate cu pumnul în masă pentru a implementa imediat și fără discuție niște recomandări GRECO relevă o necunoaștere crasă a modului în care aceste instituții funcționeaza în raport cu statele membre”, concluzionează Dana Gîrbovan.
Cristi Ciupercă
.