Dan Șova și-a început mandatul la cârma Transporturilor cu o „gaură” de 10 milioane de euro în bugetul ministerului
Portofoliul de la Ministerul Transporturilor s-a dovedit a fi o „pălărie” mult prea mare pentru Dan Șova – care se remarcase la conducerea Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine doar prin modul în care a cântărit, din birou, zăpada de pe drumuri și prin dispariția contractului cu Bechtel.
Șova a demisionat, marți, după 3 luni, 2 săptămâni și 5 zile de ministeriat, marcate de gafe care cauzat prejudicii bugetului și de decizii dincolo de limita legii.
- Pe 12 martie, la exact nouă zile de la preluarea fotoliului de ministru al transporturilor, Dan Șova lua prima decizie greșită care a avut ca urmare prejudicierea bugetului cu 10 milioane de euro. Suma reprezenta garanția depusă de Gruia Stoica pentru privatizarea CFR Marfă.
- De la preluarea mandatului și până la finele lunii mai, Șova a decis înlocuirea tuturor managerilor privați numiți la cererea FMI la conducerea celor mai importante companii din subordine. Astfel, au fost înlocuiți, pe rând, managerii de la CFR SA, CFR Marfă, CFR Călători, dar și de la Compania Aeroporturi București. A instalat în locul acestora interimari, deși legea (mai exact, Ordonanța de Urgență Guvernului 109/2011 privind guvernanța corporativă a companiilor publice) interzicea acest lucru. În paralel, a fost schimbată componența AGA și CA ale majorității companiilor aflate în subordinea Ministerului Transporturilor.
- La începutul lunii iunie, după ce a întârziat 30 de minute la întâlnirea cu reprezentanții Fondului Monetar Internațional, Dan Șova a reușit să stârnească nemulțumirea membrilor delegației cerând aviz pentru ceea ce făcuse deja – scoaterea unor companii subordonate ministerului de sub management privat. Răspunsul FMI a fost, evident, unul negativ.
- După ce a blocat licitații de miliarde de euro, finanțate din bani europeni, pe calea ferată și pe drumuri, Dan Șova a bătut toate recordurile cu Autostrada Comarnic – Brașov. Deși câștigătorii licitației au fost anunțați în decembrie anul trecut, contractul pentru executarea lucrărilor nu a fost semnat nici până acum. Asta, în ciuda faptului că Șova dădea drept iminentă parafarea contractului în valoare de aproape 2 miliarde de euro pentru luna aprilie.
Raluca Dan/Ștefan Etveș