Un raport publicat marți de Curtea de Conturi Europeană arată că două treimi din proiectele de transport urban cofinanțate prin fondurile structurale ale UE sunt subutilizate. Deficiențele existente la nivelul concepției proiectelor și politica inadecvată în materie de mobilitate sunt două dintre principalele cauze identificate ale subutilizării, potrivit unui comunicat al instituției.
Iliana Ivanova, membru al Curții responsabil de raport, a afirmat că majoritatea proiectelor auditate au fost implementate conform planificărilor și răspundeau inițial nevoilor utilizatorilor. Totuși, s-a constatat o subtilizare considerabilă a serviciilor furnizate, numărul de utilizatori fiind mai redus decât nivelul preconizat în cazul a două treimi dintre proiecte.
”Aceasta înseamnă o performanță mai redusă din punctul de vedere al beneficiilor economice și sociale, cum ar fi reducerea poluării și a congestionării traficului. În această perioadă de constrângeri bugetare, fiecare euro cheltuit din bugetul european trebuie să fie direcționat cu eficacitate către nevoile identificate. În acest context, am adresat Comisiei cinci recomandări concrete, cu scopul de a îmbunătăți calitatea și rezultatele proiectelor viitoare”, a declarat Ivanova.
Recomandări către Comisia Europeană:
- introducerea de instrumente de gestionare care să monitorizeze calitatea serviciului și nivelul de satisfacție a utilizatorilor din momentul în care proiectele devin operaționale;
- includerea în acordurile de finanțare a unui număr minim de indicatori de rezultat și niveluri‑țintă aferente, precum și măsurarea ulterioară a acestora;
- estimarea numărului de utilizatori scontați trebuie să facă obiectul unei analize mai riguroase și alegerea modului de transport trebuie să fie susținută de o comparație cuantificată a diferitelor opțiuni de transport posibile;
- includerea proiectelor de transport urban într-o politică solidă în materie de mobilitate;
- recomandările relevante ar trebui să fie luate în considerare și de autoritățile din statele membre atunci când acestea gestionează proiecte de transport urban cofinanțate de UE.
Curtea a analizat performanța a 26 de proiecte de transport public urban, desfășurate în 11 orașe din cinci state membre – Spania, Franța, Italia, Polonia și Portugalia.
Eșantionul a inclus proiecte care aveau ca obiect crearea, extinderea sau modernizarea unor linii de cale ferată (trei proiecte), a unor linii de metrou (opt proiecte), a unor linii de „metrou ușor” (patru proiecte), a unor linii de tramvai (șase proiecte), precum și un proiect vizând un traseu de autobuz.
Curtea a constatat că supraestimarea numărului de utilizatori, lipsa de coordonare între modurile de transport, politicile privind parcarea vehiculelor și lipsa planurilor de mobilitate urbană au contribuit la subutilizarea serviciilor.
Se estimează că proporția reprezentată de populația europeană care locuiește în zone urbane va crește de la 73 % în 2010 la 82 % până în 2050.
V.B.