Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie a publicat un proiect de Regulament de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, care prevede o perioadă de facturare lunară pentru clienţi casnici şi pentru cei preluaţi de către furnizorul de ultimă instanţă.
Conform noului Regulament, în cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract, sau prevăzută de lege, la cererea clientului, este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de clientul final, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura. Pentru clienţii vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cererea acestora, se va face pe o perioadă de minim 3 luni sau convenită de părţi.
De asemenea, sunt prevăzute formula de calcul al preţului de furnizare a energiei electrice, cu defalcarea componentelor.
Proiectul prevede şi actualizarea elementelor obligatorii care trebuie conţinute într-un contract de furnizare încheiat de un furnizor cu un client final, introducerea şi actualizarea conţinutului minim al tuturor facturilor de energie electrică, respectiv informaţiile obligatorii a fi incluse de furnizori în acestea precum şi detalierea şi actualizarea modalităţilor de soluţionare de către furnizor a plângerilor privind facturarea. Astfel, clientul nu este obligat să achite factura pentru care a înaintat o plângere furnizorului până la soluţionarea plângerii, iar furnizorul este obligat să analizeze plângerea clientului referitoare la factura emisă indiferent dacă factura a fost sau nu achitată şi să transmită acestuia rezultatul analizei efectuate, în termenele prevăzute în Standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice, în vigoare.
Proiectul de Regulament este în dezbatere publică, urmând ca la momentul adoptării, să se aplice atât clienţilor finali, cât şi furnizorilor de energie electrică, operatorilor de distribuţie a energiei electrice şi operatorului de transport şi de sistem.
E. Stan