1.7 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 10:07
No menu items!

Cum sunt priviți în licee elevii homosexuali. STUDIU

spot_img

Liceeni LGBT (lesbiene, gay, bisexuali, transgender) se confruntă cu un grad ridicat de bullying, violență și hărțuire, conform studiului Un liceu sigur pentru toți: Percepții și atitudini față de persoanele LGBT în mediul educațional românesc, lansat de Asociația ACCEPT pe 29 februarie.

Potrivit cercetării sociologice, 7 din 10 elevi LGBT consideră că tinerii din comunitate nu sunt în siguranță la școală, mai ales din punct de vedere emoțional, în timp ce 6 din 10 au fost martorii sau victima unei agresiuni. Lansarea studiului a avut loc în cadrul mesei rotunde Un liceu sigur pentru toți, la care au participat reprezentanții Administrației Prezidențiale, Ministerului Educației Națioanle, Ministerului Tineretului și Sportului, ai Agenției Naționale pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) și ai Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării.

Cercetarea s-a realizat pe un eșantion de 613 de elevi ai unui număr de 10 licee din 8 județe diferite, reprezentative pentru 6 regiuni de dezvoltare. Liceeni care au răspuns chestionarului au vârste cuprinse între 14 și 21 de ani și urmează atât licee teoretice, profil uman și real, cât și licee tehnologice sau vocaționale. Studiul a avut și o componentă online, prin care au fost chestionați 324 de elevi LGBT și persoane apropiate comunității. Cercetarea include, de asemenea, o component calitativă, reprezentată de 9 interviuri cu liceeni LGBT care vorbesc despre violență și hărțuire în spațiul școlar.

Chestionarul completat la clasă relevă informații importante privind gradul ridicat de homofobie și transfobie întâlit în rândul liceenilor, dar mai ales faptul că violența împotriva tinerilor LGBT nu ar fi sesizată unui cadru didactic:

1 din 4 elevi de liceu consideră că homosexualii și lesbienele sunt niște ființe inferioare

2 din 5 liceeni cred că bărbații homosexuali ori femeile lesbiene nu ar trebui să predea în școli.

1 din 2 tineri ar fi deranjați să aibă un coleg homosexual iar 1 din 3 dintre elevi nu ar fi de acord să aibă o colegă lesbiană.

2 din 5 elevi consideră că bărbații cu un comportament mai feminin ar trebui să se simtă rușinați de felul în care se poartă.

Mai mult de 50% dintre cei chestionaţi consideră că operațiile de reatribuire de gen sunt condamnabile din punct de vedere moral.

3 din 5 liceeni declară că ar face orice ca să depășească o situație în care s-ar simți atrași de persoane de același sex.

Doar 5% dintre elevi ar cere ajutorul unui profesor sau al directorului unităţii de învăţământ în cazul în care ar fi martori ai unei situații în care un coleg ar fi batjocorit sau agresat de colegi pe motiv că ar avea altă orientare sexuală.

 

CITEȘTE AICI REZULTATELE STUDIULUI

Tinerii LGBT care au răspuns chestionarului online consideră în proporție de 96% că termenii de „homosexual” și „lesbiană” sunt folosiți preponderent cu sens negativ și, în consecință, evită să își asume identitatea în spațiul școlar, din cauza temerilor pentru siguranța lor personală. Ștefan, un elev trans în vârstă de 17 ani, spune că de la începutul liceului au debutat și problemele. „Colegii mei mă privesc cu ostilitate și nu s-au dat niciodată înapoi când a fost vorba de jigniri: poponar, gay și handicapat sunt la ordinea zilei. Imaginea mea în liceu, a fost și rămâne, una de persoană cu handicap. Am fost mereu unul suferind de vreo boală mentală. Zi de zi, m-am confruntat cu tot felul de incidente – de la jigniri, la piedici și îmbrânceli, bărfe,capace, priviri ostile și asta deși nu mi-am asumat niciodată identitatea în public. Tot ce pot să spun e că ideilor lor despre mine și despre comunitatea trans sau gay sunt complet false .”

Matei, tot de 17 ani, spune că a discutat despre orientarea lui sexuală cu câteva prietene de care se simțea mai apropiat, însă îi este frică  de implicaţii în cazul în care situaţia sa ar fi cunoscută în liceu. „Mă aștept la orice –  să primesc mesaje de amenințare, să mă îmbrâncească, să mă scuipe, poate chiar să mă lovească. Nimic nu e exclus. De fapt în clasa a IX-a s-a și întâmplat să primesc un pumn în burtă. A venit un tip mai mare din a XII-a, m-a scos pe hol și m-a întrebat dacă sunt gay, iar eu am negat. Eram pe hol cu mai mulți colegi în jur și tipul mi-a dat un pumn în burtă. N-am avut ce să fac. M-a întrebat un prof dacă s-a întâmplat ceva dar n-am vrut să-i spun. Eram la începutul liceului și mi-era teama că o să se afle că sunt gay și printre profi.”

La masa rotundă Un liceu sigur pentru toți, au participat Ligia Deca, Consilierul Președintelui Klaus Iohanis în probleme de educație, Andrei Crăciun, Consilierul Ministrului Educației Naționale Adrian Curaj, Șerban Iosifescu, Președinte ARACIP și Florin Manole, Membru al Colegiului Director al CNCD. Aceștia au dezbătut alături de Asociația ACCEPT, organizații ale societății civile și 9 elevi LGBT metodele prin care se poate asigura un spațiu sigur în licee și accesul acestora la o educație de calitate. Principalele elemente identificate au fost informarea continuă a elevilor și profesorilor asupra nediscriminării, orientării sexuale și identității de gen, dar și asigurarea formării inițiale și continue a cadrelor didactice pe aceste subiecte. De asemenea, elevii au atras atenția asupra nevoii de suport din partea cadrelor didactice, cât și a necesității sancționării persoanelor care agresează sau hărțuiesc tineri LGBT, indiferent că este vorba de alți elevi sau profesori.

„Orice forma de discriminare trebuie analizată și trebuie adus în atenția tuturor că discriminarea nu își are locul nici în societate, nici într-un spațiu educațional care formează caracterele viitorului,” a declarat Andrei Crăciun, Consilierul Ministrului Educației Naționale.

„Conform vechiului dicton <pe cine nu știe îl învățăm, pe cine nu poate – în ajutăm, pe cine nu vrea – îl obligăm>, autoritățile trebuie să își realizeze funcțiile (de prevenire și combatere a discriminării), să informeze părțile interesate, să îi ajute pe profesori, părinți și autorități locale să dezvolte politici publice la diferite niveluri pe partea de incluziune și nediscriminare. Deseori, se încearcă minimizarea unei probleme, (pornind de la ideea) că societatea are alte probleme decât cele ale minorității LGBT. Nicio problemă nu e mică atunci când vorbim de discriminare, drepturile omului și drepturile copilului”, a declarat Șerban Iosifescu, Președintele ARACIP.

Proiectul „E timpul pentru combaterea discriminării LGBT in liceele din Romania!”, cu un buget total de 88,790 euro, este finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România, www.fondong.fdsc.ro. Perioada de implementare este martie 2015 – aprilie 2016. Pentru informații oficiale despre granturile SEE și norvegiene accesați www.eeagrants.org. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014.

Olimpia Diaconiuc