4.7 C
București
marți, 5 noiembrie 2024 - 23:08
No menu items!

Cum se câștigă licitația pentru o autostradă de pe locul 3

spot_img

autostrada_lucrari_cnadnr

Firmele care întârzie lucrările de infrastructură cu cel puțin un an și jumătate s-au lipit la contracte de sute de milioane de euro pentru construcția autostrăzii Sebeș-Turda. Italienii care se bucură de atenția conducerii Companiei Naționale de Autostrăzi, Impregilio și Tirena Scavi, au câștigat de pe locul 3 loturile I și III ale autostrăzii Sebeș-Turda. Și austriecii de la Poor, după ce au întârziat lucările de reabilitarea a liniei de cale ferată Câmpina-Predeal, cu aproape un an și jumătate, au câștigat, de pe locul 2, licitația pentru construcția lotului IV al autostrăzii Sebeș-Turda. Între timp, licitațiile s-au blocat la Consiliul de Soluționare a Contestațiilor.

Chiar dacă firma Impregilio a întârziat lucrările la lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu cu cel puțin un an și jumătate, italienii, cu oferta clasată pe locul 3, respectiv 120 milioane de euro, au fost declarați câștigătorii licitației primului tronson din autostrada Sebeș-Turda. Și compatrioții lor de la Tirena Scavi, firmă care lucrează de aproape 6 ani la nici 20 km de autostradă, între București și Ploiești, au câștigat, tot cu oferta de pe locul 3, construcția lotului 3 al autostrăzii Sebeș-Turda. „Lotul I, în lungime de aproximativ 17 km, evaluat la aproximativ 627 milioane de lei, a fost disputat între asocierile conduse de Corsan Corviam Construccion, PA&CO International și Impregilio. Diferența dintre locul 1 și 3, din punct de vedere al ofertelor financiare, a fost de aproape 19 milioane de euro. Asocierea Impregilo SpA – Salini SpA, de pe locul 3, a câștigat cu oferta în valoare de 539,4 milioane de lei. Italienii au întârziat finalizarea celui mai mic lot din autostrada Orăștie-Sibiu de nici 13 km de autostradă”, ne-au declarat surse din cadrul CNADNR. Lotul III, evaluat la aproximativ 532 milioane de lei, a fost câștigat tot de italieni.

Cele mai bune oferte financiare pentru cei aproximaitv 12,5 km de autostradă au fost depuse de asocierea condusă de Corsan Corviam Construccion, firma Azvi și consorțiul Tirena Scavi S.p.A Societa Italiana per Condotte d’Acqua. Italienii, chiar dacă au avut o ofertă mai scumpă cu peste 40 milioane de lei, au câștigat licitația cu suma de aproximativ 420 milioane de lei.

Lotul II, câștigat la preț de dumping de firmele de casă ale primarului Vanghelie

Cel mai mare tronson din autostrada Sebeș-Turda, lotul a II-lea, a fost adjudecat la un preț de dumping, cu aproximativ 35% mai mic față de estimările CNADNR. Norocoșii sunt patronii firmelor Imob Lux Construct și T-Dancor RomConstruct, societăți abonate la contractele de asfaltare la Primăria Sectorului 5, condusă de Marian Vanghelie. Chiar dacă oficialii CNADNR au estimat că cei aproximativ 24 km de autostradă costă circa 160 milioane de euro, firmele care asfaltează trotuare în Sectorul 5 al Capitalei au licitat puțin peste 100 milioane de euro și au câștigat lotul III al autostrăzii Sebeș-Turda.

Lotul IV a fost adjudecat tot de Porr, firmă care a „uitat” să finalizeze lucrările de reabilitare a liniei de cale ferată Câmpina-Predea. Cei aproximativ 16,3 km de autostradă  ce urmează a fi construiți, în apropiere de Turda, au fost evaluați la aproximativ 585 milioane de lei. Deși compania PA&CO, patronată de controversatul „rege al asfaltului” Costel Cășuneanu, a ofertat aproximativ 100 milioane de euro, austriecii de la Porr, cu puțin peste 104 milioane de euro, au câștigat construcția celor 16,3 km de autostradă.

Ștefan Etveș

Cum se câștigă licitațiile pentru autostrăzi de pe locul 3!