Liberalizarea pieței de energie electrică a intrat în cea de-a treia lună. Autoritatea Națională de Reglementare în Energie încearcă să conștientizeze consumatorii casnici de energie despre cum să își aleagă furnizorul în condiții concurențiale, dar nu explică ce conține în realitate o factură de energie. Încercăm s-o facem noi.
Concret:
- energia electrică activă (reprezintă între 4o% și 45% din valoarea facturii);
- tariful de transport (circa 3% din valoarea facturii). Îl plătim către furnizor, dar banii ajung la Transelectrica SA, care asigură transportul energiei de la producător către distribuitor;
- tariful de distribuție (circa 25% din valoarea facturii). Cu toate că acest tarif este încasat de furnizor, în realitate banii ajung la unul dintre cei 8 distribuitori din România, care aduc energia electrică de la transportator până la locuința consumatorului casnic;
- tariful de serviciu de sistem (circa 2% din valoarea facturii) se plătește pentru operațiuni de echilibrare necesare pe piața energiei electrice;
- taxa de cogenerare (circa 4% din valoarea facturii). O plătim toți, de ani buni, pentru a susține construcția de centrale electrice și centrale electrice de termoficare de înaltă performanță. Centralele nu s-au construit și momentan nici perspective certe nu există că se vor face. Banii ajung la producătorii de energie electrică.
- certificatele verzi (circa 10% din factură). Sunt bani prin care încurajăm producția de energie verde. De-a lungul anilor, zeci de mari fabrici și combinate au fost scutite de plata certificatelor verzi. Dar nu și consumatorii casnici.
- În plus, unii dintre furnizori au început să le perceapă consumatorilor casnici un tarif numit ”abonament zilnic”și care poate crește valoarea facturii cu circa 10%. Acești bani nu sunt – din punct de vedere al legii – nici taxă, nici asigurare. Sunt doar bani pe care furnizorul îi percepe, cu acordul ANRE.
- Accize (1% din valoarea facturii). Accizele sunt impozite care se percep, în general, pentru produse și servicii de lux sau pentru produse asociate cu viciul (alcool și tutun – n.red.). Deși energia electrică nu ține nici de lux, nici de viciu, este accizată (la fel și benzina, care de asemenea e un bun necesar).
- Taxa pe valoare adaugată (TVA) are scopul de a aduce bani la buget. În România, cuantumul TVA variază în funcție de produsul sau serviciul impozitat. Pentru energie, TVA are valoarea de 19%. Asta înseamnă că la valoarea facturii (formată din energie activă, tarife de transport, distribuție și servicii de sistem, taxa de cogenerare, certificate verzi și acciza) se mai aplică o majorare de 19%.
Dintre toate componentele facturii, noi, consumatorii casnici, putem “negocia” (în fapt alege din mai multe oferte) momentan una singura: valoarea energiei active. Nu e puțin lucru, de vreme ce aceasta reprezintă circa jumătate din valoarea totală a facturii.
Începând cu data de 1 ianuarie 2021, toți consumatorii de energie electrică care nu au semnat nici un contract pentru piața concurențială au fost trecuți în Serviciul Universal. Consumatorul care nu ia nicio măsură până la 1 iulie 2021 va accepta tacit să ramână client de serviciu universal și să plătească și cu 26% mai mult la curent.
Cum se folosește comparatorul de preturi al ANRE
Iată cum trebuie să ne alegem un furnizor, ca să evităm creșterea costurilor. Puteți accesa comparatorul pe siteul ANRE.
Într-o primă etapă, va trebui să alegem în ce regim vrem să primim curent: serviciu universal sau concurențial (nimeni nu ne împiedică să selectăm serviciul universal, chiar dacă e mai scump).
Apoi, va trebui să introducem o serie de alte informații, printre care: nivelul de tensiune (joasă tensiune, pentru consumatorii casnici – n.red), consumul lunar aproximativ (putem face o medie din facturile precedente – n.red.) și data de la care vrem să fie încheiat contractul.
De asemenea, ni se cere să indicăm dacă ne dorim un preț diferit pentru curent în funcție de ora la care îl consumăm. În mod normal, pentru un apartament în care locuim zilnic nu e nevoie de așa ceva.
Dar, pentru o casă încalzită cu pompe de căldura, spre exemplu (care pot fi folosite mai mult noaptea, când curentul e mai ieftin) merită să luăm în calcul un tarif diferențiat pe ore.
După ce a completat toate aceste informații, comparatorul ne va afișa un număr de oferte. Prețurile afișate sunt orientative. Așa că, pentru a ști exact ce ne oferă fiecare furnizor, trebuie să-i dăm fiecaruia un telefon, fie să-i scriem un email.
Optim este să alegem 5 furnizori și să le analizăm ofertele de preț și clauzele contractuale oferite. Putem să începem selecția în funcție de procentul de energie verde al ofertei și să selectăm câțiva furnizori în funcție de acest aspect.
Apoi, prețul pe care ni-l oferă furnizorii e important. Pentru a afla detalii despre acest preț, odata deschis comparatorul, accesăm a cincea coloană, numită ”Vezi detalii”.
În acel meniu vom descoperi mai multe detalii despre prețul pe care ni-l oferă fiecare furnizor.
Atenție, în unele cazuri prețurile din comparator sunt orientative. Unele facturi mai pot conține, să spunem, anumite tarife zilnice (numite abonament) care să majoreze consistent valoare facturii.
Important este să-l întrebăm pe furnizor tot ce ne interesează. Ideal ar fi să-i scriem un email și apoi sa sunăm până ne asigurăm că l-a primit.
Nu e cazul să ne descurajăm dacă un furnizor răspunde greu la telefon sau la email. La urma urmei, numărul clienților care cer oferte e destul de mare.
Și abia când avem garanția că una dintre oferte ne convine, putem completa documentele solicitate de furnizor pentru semnarea contractului de furnizare de curent.
Alexandru Moldovan