-0.1 C
București
luni, 23 decembrie 2024 - 1:38
No menu items!

Cum s-au furat 70 de kg de droguri de sub nasul autorităților din Portul Constanța Sud Agigea

spot_img

Un dosar fără precedent arată cât de uşor sunt introduse, la container, droguri de mare risc prin Portul Constanţa şi cum pot dispărea acestea de sub nasul autorităţilor

agigea sud

Detaliile unui dosar în care un cetăţean libanez, rezident de peste 20 de ani în România, este arestat preventiv de aproape 6 luni pentru trafic de droguri, demonstrează lacunele sistemelor de securitate din Portul Constanţa Sud Agigea, zonă de intens tranzit comercial, folosită de sute de operatori portuari. Acţiunea se petrece la trei ani după ce, teoretic, Portul Constanţa Sud Agigea a fost „curăţat” în urma unei acţiuni de amploare a DNA.

Din Portul Constanţa Sud Agigea a dispărut, la sfârşitul anului trecut, o cantitate de peste 100 sută de kilograme de cocaină. Procurorii DIICOT au pus mâna pe beneficiarul şi organizatorul transportului, doar pe o parte din cantitatea presupus introdusă, dar nu şi pe reţeaua portuară care a oferit protecţie traficanţilor. Sursa Zilei a scris încă din luna martie că traficantul de cocaină, urmărit de structura centrală a DIICOT, a fost prins la masă cu şeful Poliţiei Economice din Constanţa.

În 14 noiembrie 2013, apare, la crimă organizată, o informaţie valoroasă: un italian cunoscut sub apelativul Bruno ar fi intenţionat să introducă prin Portul Constanţa o cantitate importantă de droguri de mare risc. Ofiţerii ştiau că marfa provine din Brazilia şi că este destinată pieţei vest-europene.

Dosarul a fost preluat a doua zi de structura centrală a DIICOT, care a menţinut comunicarea cu autorităţile italiene. Au ajuns apoi informaţii care arătau că drogurile, 100 de kg, au fost încărcate în portul Santos (Brazilia),  au tranzitat Portul Pireu (Grecia) pentru a fi descărcate în Portul Constanţa Sud Agigea. Containerul aparţinea liniei CMA-CGM, fiind transportat de nava MSC Maria Laura.

Pe 25 noiembrie 2013, ofiţerii antidrog au făcut o analiză de risc şi au selectat două containere ca fiind suspecte. Containerele erau importate de firma Adrimar Industry SRL şi conţineau articole de uz casnic (lacuri şi vopsele). Ambele containere urmaseră traseul Santos-Gioia Tauro (Italia) – Pireu (Grecia) – Constanţa (România). Firma importatoare era înfiinţată de numai 2 ani şi condusă de un constănţean în vârstă de 44 de ani. Acesta s-a încurcat în explicații – iniţal ar fi trebuit să importe carne pui din Brazilia, apoi mâncare de câini.

Pe 5 decembrie 2013, un inspector de la Biroul Vamal Constanţa Sud, avertizat printr-o adresă asupra riscului acestui transport, un comisar, un subcomisar şi un agent principal constată că unul dintre containerele „aşteptate” are sigiliul rupt, iar înauntru găsesc urme de încălţăminte şi noroi pe folia în care era ambalată marfa, urme de răvăşire pe paleţii în care era ambalată marfa şi lipsa a două colete cu „ustensile de vopsit”. Aceeaşi echipă se ocupă şi de inventarierea şi controlarea prin „sondaj” a restului de marfă. 32 de cutii cu vopsea acrilică au fost verificare, din 43 de colete.

Ce s-a întâmplat între aceste momente? Declaraţiile obţinute de procurorii DIICOT arată că cetăţeanul libanez Khochaiche Khairallah (administratorul mai multor firme falimentare) a organizat transportul pe numele unui intermediar. Containerele „suspecte” au fost transportate cu un autotren aparţinând SC Mirand International SRL, sub coordonarea lui Mihai Culea, judecat în dosarul grupării de influenţă din Portul Agigea. Containerele au fost poziţionate în afara razei camerelor de supraveghere şi sparte în noaptea de 4 decembrie, după ce în prealabil, atât comisionarul vamal, cât şi importatorul au fost informați că transportul fusese selectat pentru un control amănunţit în ziua următoare.

În februarie 2014, cetăţeanul libanez a Khochaiche Khairallah intră în negocieri cu doi investigatori acoperiţi şi le vinde 30 de kilograme de cocaină. Era o treime din cantitatea despre care ofițerii au avut informația că se va afla în containerele din port. Drogurile erau amblate în pachete paralelipipedice învelite în celofan stransparent şi bandă adezivă în trei culori (roşu, verde şi maro). Investigatorii au fost „direcţionaţi” să „ridice” marfa din portbagajul maşinii de lux abia achiziţionată de libanez, unde înghesuise trei geamantane: unul roşu, unul verde şi altul maro.

Cutiile cu vopsea fuseseră păstrate aproape două luni în hala de alimente pentru magazinul din Piaţa Griviţei (Constanţa) deţinut de cetăţeanul libanez. El singur păstra cheile încăperii speciale, amenajată în depozitul de Confiscate de pe strada Interioară 3.

Khochaiche Khairallah este judecat, din iunie, în arest preventiv, alături de presupusul său complice, un kuweitian cu reşedinţa la Paris.

Mihaela Chiper