4 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 16:08
No menu items!

Cum încalcă ANI legea de peste un an. Operator de call-center în relația cu mass-media

spot_img

Agenția Națională de Integritate încalcă grav și flagrant Legea 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public. Și aceasta se întâmplă de cel puțin un an.

Potrivit Legii 544/2001, „pentru asigurarea accesului oricărei persoane la informațiile de interes public autoritățile și instituțiile publice au obligația de a organiza compartimente specializate de informare și relații publice sau de a desemna persoane cu atribuții în acest domeniu”. Agenția Națională de Integritate funcționează, de mai bine de un an, fără o persoană desemnată să țină legătura cu instituțiile mass-media, după ce, în ianuarie 2016, purtătorul de cuvânt Silviu Popa nu a mai ocupat această funcție. Singura cale este de a suna la un număr de telefon fix, precizat pe site-ul oficial, la care răspunde un operator de tip „call-center”.

Potrivit articolului 16 din Legea 544/2001, „pentru asigurarea accesului mijloacelor de informare în masă la informaţiile de interes public autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să desemneze un purtător de cuvânt, de regulă din cadrul compartimentelor de informare şi relaţii publice”. 

Mai mult decât atât, pe site-ul oficial, nu este menționată o adresă de mail de corespondență cu mass-media, iar mailul oficial, [email protected], este mai degrabă nefuncțional. Cine știe, poate trimite o solicitare pe o adresă de gmail, dar care nu este precizată nici măcar de operatorul de call-center. Altfel, există un formular tipizat unde pot fi trimise solicitările, dar fără a putea adăuga un antet oficial al instituției media.

Pe lângă toate acestea, nu sunt respectate nici termenele prevăzute de lege pentru solicitările transmise. Astfel, potrivit articolului 7 din Legea 544/2001, „autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să răspundă în scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcţie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare şi de urgenţă solicitării. În cazul în care durata necesară pentru identificarea şi difuzarea informaţiei solicitate depăşeşte 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiţia înştiinţării acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10 zile”. 

Astfel, redacția Sursa Zilei nu a primit în acest sens nicio notificare până luni, la o solicitare transmisă (cu noroc pe adresa de mail corectă) în 17 noiembrie. A fost nevoie să luăm legătura telefonic cu „call-center-ul” ANI, a cărui operatoare nu a reușit să precizeze când vom primi un răspuns, ci doar să ne liniștească printr-o replică standard – „în scurt timp veți primi un răspuns”. Măcar ne-a dat un număr de înregistrare, după ce a avut nevoie de 3-4 minute să caute în căsuța de mail solicitarea noastră, punându-ne pe „hold”.

Andi Topală