Un specialist român a explicat cum au fost înșelați americanii de Volkswagen. Scandalul care a provocat decapitalizarea companiei germane s-a soldat miercuri seara cu demisia directorului general, care s-a ales cu 32 de milioane de dolari pentru gestul său.
“Testul american de verificare a emisiilor poluante presupune că vehiculul simulează un parcurs particularizat pentru Statele Unite. Acest parcurs presupune un demaraj, ca şi când ar pleca de la semafor, iar apoi merge în regim de croazieră câţiva kilometri. Calculatorul unor modele VW a înmagazinat această curbă de parametri de funcţionare, astfel încât, în momentul când sesizează o succesiune de moduri de funcţionare care se suprapun peste testul american, vehiculul trece în modul ecologic prin penalizarea unor performanţe de top, care nu sunt implicate în testare”, a explicat Cristian Bucur, director tehnic RAR, pentru “Ziarul Financiar”.
Proces pentru tortură
În afara acuzaţiilor de fraudă în testele de poluare din SUA, constructorul auto german va trebui să facă faţă unor noi acuzaţii. De această dată, în Brazilia.
Foşti angajaţi şi militanţi pentru drepturile omului acuză în Justiţie Volkswagen că a colaborat cu dictatura militară între 1964 şi 1985, că a permis tortura şi persecutarea celor care s-au opus dictaturii, notează “La Tribune”.
„Salariaţi ai VW au fost victimele torturii şi detenţiei ilegale, alţii au fost concediaţi şi puşi pe listele negre, supravegheaţi ilegal“, a explicat Rosa Cardoso, un avocat care reprezintă mai multe victime.
Acuzarea susține că le-a prezentat magistraţilor documente care arată că Volkswagen a permis „existenţa unui stat poliţienesc“ în interiorul fabricii Sao Bernardo do Campo şi arestările direct de la locul de muncă.
Într-unul din rapoartele sale – publicat în decembrie 2014 și citat de site-ul “Deutsche Welle “- Comisia afirmă că „munții de documente” confirmă cooperarea „pe termen lung” dintre Volkswagen și dictatura militară.
Volkswagen, care a construit prima sa fabrică în Brazilia în 1953, este cel mai mare producător de automobil, precum și una dintre cele mai importante companii private din această țară. În martie anul acesta, germanii au ajuns la un record de 22 de milioane de vehicule produse în Brazilia.
Petreceri luxoase și prostituate pentru șefii Volkswagen
În 2005 ziarele germane au i-au ținut ocupați pe cititorii germani cu un alt scandal marca Volkswagen. Peter Hartz, directorul de la acea dată al companiei, a fost acuzat de procurorii germani de 44 de infracțiuni de abuz de încredere. Printre altele, era vorba despre bonusuri totalizând 1,9 milioane de euro, acordate ilegal fostului șef al Consiliului angajaților Volkswagen, dar și de plata a 400.000 de euro către fosta iubită a acestuia din urmă.
Hartz a mai fost acuzat și că a folosit fondurile companiei inclusiv pentru plata prostituatelor în timpul călătoriilor de afaceri.
Peter Hartz, care atunci avea 65 de ani, a demisionat din fruntea companiei pentru care a lucrat timp de 50 de ani.
Importanţa industriei auto pentru Germania şi Europa
- Constructorii auto germani acoperă peste 17% din producţia mondială (VW, Audi, BMW, Mercedes, Opel). 21 dintre cei mai mari 100 de furnizori de piese auto din întreaga lume sunt companii germane(Bosch, Continental etc).
- Industria auto este cel mai mare sector industrial din Germania. Acest sector contribuia în 2014 cu 20% la veniturile totale ale industriei germane şi cu 2,7% la PIB.
- 20% din exporturile germane reprezintă autovehicule şi piese auto.
- Germania este cea mai mare piaţă auto a Europei, având o contribuţie de 20% la numărul de maşini nou înregistrate.
- În Germania sunt 43 de uzine de motoare şi de asamblare auto, care reprezintă o treime din capacitatea de producţie totală din Europa.
- Una din cinci maşini din întreaga lume este un model german.
- Anul trecut, cheltuielile cu cercetarea din dezvoltarea din sectorul auto au ajuns la 17,6 miliarde euro, echivalentul a o treime din totalul acestui tip de cheltuieli din Germania.
- Aproximativ 77% din autovehiculele produse în 2014 în Germania au luat calea exportului, un nou record.
- Industria auto germană are 775.000 de angajaţi.
G.C.