2 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024 - 6:12
No menu items!

Cum au ajuns chioșcurile amplasate ilegal în sectorul 6 să facă legea pe trotuare

spot_img

Două instituții publice, subordonate primarului sectorului 6, Rareș Mănescu „și-au dat mâna” pentru a putea amplasa cât mai multe chioșcuri pe domeniul public

chioscuri

Legea spune că în afara ziarelor, florilor și cărților, este interzis să faci comerț pe domeniul public. Chioșcurile răsărite ca ciupercile după ploaie, prin 2007, în mandatul fostului primar Cristian Poteraș, au rămas „pe metereze” și în mandatul actualului edil, Rareș Mănescu. Chioșcurile nu numai că nu s-au împuținat, ci chiar s-au înmulțit – la piață, pe trotuare, în fața băncilor, pe spații verzi, oriunde există un loc cât de mic care să poată fi exploatat.

 Surse avizate susțin că locațiile sunt „oferite” ca recompensă unor reprezentanți ai clanurilor de cartier, pentru sprijinul lor în campaniile electorale.

Coincidenţă sau nu, mare parte dintre cei care  sunt astăzi proprietari de chioşcuri, sunt aceiaşi care l-au sprijinit, la vremea sa, şi pe fostul primar Poteraș. Avizele le-au fost prelungite însă și de Rareș Mănescu, printr-o inginerie gândită în cadrul autorității locale sector 6.

Chioșcurile pe trotuar, absurde după lege, normale pentru administrația sectorului 6

Rețeta de succes e simplă în aparență. Se iau zeci de terenuri, aflate în administrarea Administraţiei Domeniului Public şi Dezvoltare Urbană Sector 6, având destinaţia de spaţiu verde, şi se trec fără ştiinţa Consiliul Local Sector 6, în administrarea Administraţiei Pieţelor Sector 6. Totul, printr-un simplu protocol, încheiat între cele două instituţii, un protocol ilegal, în măsura în care un astfel de schimb nu poate fi făcut decât cu acordul proprietarului de drept, care este Consiliul General al Municipiului Bucureşti. Trebuie precizat de la bun început că Autoritatea Locală nu are patrimoniu, ci doar administrează domeniul public al sectorului 6, în condiţii impuse de forul municipal care nu a fost consultat în acest caz.

Aşadar, e ca şi cum, fără ştiinţa proprietarului, un chiriaş ar subînchiria o proprietate care nu-i aparţine, ci pe care o are doar în administrare.

Ulterior trasmiterii ilegale în administrare, tot fără acordul Consiliului General al Municipiului Bucureşti, a fost schimbată destinaţia de spaţiu verde a terenurilor în cauză, acestea devenind, nici mai mult, nici mai puţin decât spaţii destinate comercializării de produse şi servicii. Sunt încălcate astfel prevederile Legii nr. 24/2007, privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi. Ori, potrivit actului normativ mai sus menţionat, cât şi Legii 313/2009, care îl completează, schimbarea destinaţiei spaţiilor verzi poate fi făcută doar pe baza unor documentaţii de urbanism legal aprobate, care să stabilească lucrările de utilitate necesare.

Apoi, prin contracte oneroase de asociere în participaţiune, încheiate fără licitaţie, respectivele suprafeţe, foste spaţii verzi actualmente masacrate, au devenit locaţii în care au fost amplasate baterii întregi de chioşcuri. Au împânzit sectorul 6, însă, în mare lor majoritate, acestea sunt poziţionate în apropierea pieţelor agroalimentare.

Trebuie amintit că toate pieţele sectorului 6 sunt acum pieţe private, ele fiind date prin contracte de asociere în participaţiune pe 25 de ani,  astfel încât Consiliul Local Sector 6 mai deţine acum doar o cotă parte infimă, fapt care aduce, la rândul său, grave prejudicii bugetului. În plus, sumele pentru închirierea spaţiilor în aceste pieţe sunt extrem de ridicate, asemănătoare chiriilor din mall-uri. Cu toate acestea, primarul Rareș Mănescu s-a împănat, pe 1 august, la inaugurarea Pieței Chilia Veche, la fel ca şi în cazul Pieţei Drumul Taberei II, cu investițiile unui privat, la care autoritatea locală nu a avut nicio contribuţie.

Singura “iniţiativă” care le aparţine este aceea de a “planta” chioşcuri şi în jurul acestei pieţe, aşa cum au făcut pe teritoriul întregului sector.

Sunt voci care susţin că pentru acest “favor”, actuala conducere a Administraţiei Pieţelor Sector 6 ar fi încasat în nume personal, “bonusuri” substanţiale, fiindcă este greu de crezut că ar fi ajutat anumite societăţi fără să fi avut vreun beneficiu. Spre exemplu, unele dintre aceste societăţi beneficiază şi de clauze contractuale modificate preferenţial. De exemplu, unele firme beneficiare a contractelor de închiriere pentru fostele spații verzi, unde sunt acum amplasate chioșcuri, sunt scutite de plata chiriei. Deși e singura plată pe care o pot face către bugetul sectorului 6.

Totodată, se încălcă art. 286, alin. 3 din Legea nr. 571/2003, Codul Fiscal, în care este prevăzut în mod expres faptul că singura instituţie care poate modifica cuantumul taxei datorate ca urmare a folosinţei domeniului public şi privat este Consiliul Local. Chiar şi aşa, scutirea se acordă în anumite condiţii, respectiv, numai şi numai pentru persoanele ale căror venituri lunare sunt mai mici decât salariul minim pe economie ori constau, în exclusivitate, din ajutor de şomaj şi/sau pensie de asistenţă socială. În cazul de faţă, nici vorbă de aşa ceva, motivele invocate de Administraţia Pieţelor Sector 6 pentru “facilităţile” oferite respectivelor societăţi fiind “reducerea cotei din cauza crizei economice, a contextului economic şi pentru că a înregistrat pierderi financiare” sau “lipsa branşării la utilităţi sau executarea unor lucrări de reamenajare”.

Cu toate acestea, respectivele societăţi funcţionează bine mersi, înregistrând venituri pentru care nu plătesc niciun fel de taxe şi impozite. De asemenea, sunt branşate clandestin la utilităţi – apă şi canal, gaze, retea electrică, pentru care, fireşte, nu achită costurile de consum.

Alexandru Maghiar