-1.3 C
București
luni, 23 decembrie 2024 - 7:08
No menu items!

Cum a pregătit Italia noul an școlar, spre deosebire de România. La noi, haos, în Peninsulă, tutto bene

spot_img

În România, țara cu cel mai mare număr de elevi la un profesor, conform Eurostat, începutul noului an școlar este marcat de haos. Deși profesorii și-au cumpărat din banii lor măști și dezinfectanți, iar clasele au fost amenajate din bugetele locale, premierul Ludovic Orban a avut grijă să le dea cadrelor didactice, „încă o „responsabilitate importantă”, „să contribuie la combaterea răspândirii virusului”. În Italia, toți angajații din învățământ au fost testați, 5.000 de clase vechi au fost mărite și au fost amenajate 5.000 de noi spații pentru elevi, elevii și profesorii primesc măști și dezinfectant, săptămânal, din fonduri guvernamentale.

Cu metodologii publicate cu trei zile înainte de începerea școlii și cu modificări făcute chiar în ultima seară, părinții români s-au simțit descurajați să-și mai trimită copiii la școală, mulți alegând să forțeze predarea online, prin obținerea unor certificate medicale, în puținele școli unde acest lucru este posibil.

Cum arată începutul noului al școlar în România:

  • Aproximativ 2,8 milioane de elevi și preșcolari au început, luni, cursurile. Potrivit ministrului educaţiei, Monica Anisie, 12.423 de unităţi de învăţământ vor funcţiona în scenariul verde, 4.915 unităţi în scenariul galben şi 263 de unităţi în scenariul roşu.
  • Mai multe școli care au cerut împărțirea claselor în două, cu predare dimineața și seara, au fost refuzate de inspectorate ca să nu fie nevoie de noi angajări, numărul de ore de școală nu a fost redus, numărul de elevi la clasă nu a fost micșorat.

  • Elevi, profesori și părinți din București și Sibiu au aflat abia în weekendul dinaintea primei zile de școală cum încep cursurile, dar nu din cauze epidemiologice, ci organizatorice.

  • Cu o seară înainte de debutul noului an școlar, dar și în prima zi de școală, au fost raportate primele cazuri de infectare în școli. Mai întâi, duminică seară, la o grădiniță și Școala Centrală din Capitală, iar luni dimineață la Colegiul Naţional Militar Alba Iulia, unde au fost patru elevi au fost confirmaţi cu COVID-19.

  • Infectarea a 14 cadre didactice din județul Constanța a fost anunțată, luni, într-o conferință de presă organizată de prefectură. „Sunt 10 cadre didactice din preuniversitar şi patru din universitar şi au trei contacţi carantinaţi din cadre de învăţământ”, a precizat șefa DSP, Cristina Schipor. Iar zece școli nu au primit aviz de funcțioare, pentru că nu sunt alimentate cu apă.
  • Părinții și elevii din Botoșani protestează chiar în prima zi a anului școlar. Inițiativa se numește „Protestul banderolelor albe – Împreună pentru dreptul la educație”, fiind nemulțumiți de măsurile luate pentru începerea școlilor, pe care le consideră  „aberante, nerealiste, vătămătoare pentru dezvoltarea copiilor”, conform Botoșaninews.ro.
  • Consiliul Național al Elevilor (CNE) și Comunitatea Declic au organizat un protest maraton cu „porci zburători”, în prima zi de școală, în fața Ministerului Educației. ”Ministerul Educației și Guvernul au avut patru luni la dispoziție să cumpere tabletele necesare în anul școlar 2020-2021. Dar în loc de cele 250.000 promise, și oricum insuficiente, vor fi doar 80.000 și nici acelea nu ajung la timp. Porcii au învățat să zboare și tabletele promise de ministrul Educației, Monica Anisie, înainte de vacanță, tot nu au ajuns la tinerii care au nevoie de acestea.”, a declarat Ana Racheleanu, campaigner Declic.
  • Federația Națională a Asociațiilor de Părinți și cele trei federații sindicale reprezentative din Învățământ îi solicită într-o scrisoare deschisă Premierului Ludovic Orban, modificarea ordinului comun cu regulile sanitare pentru învățământul preuniversitar, care a generat confuzie și intepretări locale ale normelor. Așa se face că în unele grădinițe au fost scoase toate jucăriile, și chiar perdelele de la ferestre, iar copiii între 3 și 5 ani pot doar să stea în bănci individuale, cu o cutie cu jucării personale în față.
  • Mesajul oficial al premierului, în dimineața de 14 septembrie: „Profesorilor și tuturor cadrelor didactice le urez succes în misiunea lor nobilă de formare a generațiilor de mâine. Aveți acum încă o responsabilitate importantă: împreună cu medicii și cu toți cei din prima linie, veți contribui la protejarea sănătății elevilor și la combaterea răspândirii virusului. Adresez un gând bun părinților, le transmit să aibă putere pentru a-și susține copiii în această perioadă dificilă.”

Cum arată începutul de an școlar în Italia

În Italia, majoritatea celor aproximativ 8 milioane de elevi revin la şcoală, după şase luni de închidere a unităţilor de învăţământ. O carantină imediată va fi impusă celor care au intrat ”în contact apropiat” cu orice elev sau profesor depistat pozitiv la testul de COVID-19, relatează Agerpres.

  • Aproximativ jumătate din personalul școlilor italiene a fost testat pentru coronavirus numai în săptămâna premergătoare redeschiderii, conform thelocal.it. Au rezultat aproximativ 13.000 de teste pozitive. Prin urmare, 2,6 la sută dintre cei testați au fost opriți să intre în contact cu elevii. Peste jumătate de milion de teste serologice (de sânge) au fost efectuate tuturor angajaților din școlile italiene, conform datelor  raportate de comisarul reponsabil pentru strategia anti-COVID-19 din Peninsulă, Domenico Arcuri.
  • 5.000 de clase noi au fost create şi aproape 5.000 de clase vechi au fost mărite.

  • Guvernul italian a promis că livrează 170.000 de litri de gel hidroalcoolic, săptămânal, pentru dezinfectarea mâinilor, dar și aproximativ 11 milioane de măşti pentru elevi, profesori și personalul școlar.

La nivelul celor 27 de state membre ale Uniunii Europene, în 2018 erau 24,5 milioane de elevi în învăţământul primar şi 1,8 milioane de învăţători – adică o medie de 13,6 elevi la un cadru didactic. România a înregistrat cel mai mare număr de elevi – 19,5 – care îi revin unui învăţător, arată datele publicate, recent, de Oficiul European de Statistică (Eurostat), potrivit Agerpres.

România este urmată, în acest clasament, de Cehia şi Franţa, cu câte 19,2 elevi la un profesor. La capătul opus al clasamentului se află Luxemburg (9 elevi la un învățător), Grecia (9,2) şi Polonia (9,6).