1.3 C
București
duminică, 22 decembrie 2024 - 21:20
No menu items!

Cultura Cucuteni, un brand de țară mai tare decât „Frunza”

spot_img

Material prezentat de Fundația România Autentic

cucuteni 1

România ar putea fi mai bine reprezentată de Cultura Cucuteni, care înseamnă, în fapt, „originea Europei”, decât de brandul de țară conceput de Ministerul Turismului, în vremea mandatului Elenei Udrea, acum patru ani. Aceasta este opinia unui artist din Piatra Neamț, orașul al cărui primar a fost chiar partenerul politic și de afaceri al fostului ministru.

Absolvent al Liceului de Artă Victor Brauner din Piatra Neamţ, Ovidiu Slătineanu, de 31 de ani, a făcut, în ultimii ani, o pasiune pentru Cultura Cucuteni, astfel că, în 2010, a înfiinţat asociaţia Neokoolt, cu scopul declarat de a schimba modul superficial al majorităţii de a se raporta la cultură şi la moştenirea noastră ca neam, scrie adevarul.ro.

Unul din proiectele lui Ovidiu Slătineanu, alături de colaboratorii săi, este cel de rebranding de ţară, de conştientizare a valorii autentice pe care o are Cultura Cucuteni şi care poate aduce beneficii imaginii României, dacă este promovată aşa cum trebuie.

Cultura Cucuteni este originea Europei, şi de aceea trebuie să ne mândrim cu ea. În primul rând e vorba de vechime, anul 5.000 înainte de Hristos,  de întindere – peste 350.000 de km pătraţi, peste o parte din România, Republica Moldova şi Ucraina, până la Urali. Cei 3 milioane de locuitori trăiau în aglomerări de tip metropole, şi circa 2500 de ani au avut preocupări meşteşugăreşti şi chiar artistice

Ovidiu Slătineanu
preşedintele Neokoolt

cucuteni 2

Pasiunea lui Ovidiu Slătineanu pentru această cultură neolitică s-a ănfiripat după o documentare la unicul muzeu din ţară destinat exclusiv Culturii Cucuteni și aflat în Piatra Neamț.

Ceramica de Cucuteni e faimoasă, cea de uz casnic se ardea la groapa cu foc sau în cuptoare. Aveau unelte, prelucrau metale, au descoperit roata, mai exact a sistemului de roţi pe ax – taurul cu roţi pe ax, cu 2500 de ani înaintea descoperirii oficiale a roţii acceptată de comunitatea istorică europeană. Nu cunoaştem dacă aveau un limbaj, cu toate că la Vadu Rău, la noi în Neamţ, s-au găsit 120 de tăbliţe inscripţionate din perioada respectivă

Ovidiu Slătineanu

Artistul chiar a elaborat mai multe clipuri video în care prezintă Cultura Cucuteni și militează pentru conceperea unui nou brand de ţară. Am făcut trei clipuri, încercând să îmbunătăţesc, de la unul la altul lucrurile, ţinând cont şi de părerile celor care le-au vizionat. Costul mediu de producţie e undeva la 5 dolari pe filmuleţ”, spune preşedintele Neokoolt.

Agenţia B2B Strategy a realizat o analiză SWOT a brandului de ţară, care arată că România pierde anual 37 de miliarde de dolari pe an cu brandul lansat de Elena Udrea. „Tot Manualul de Brand al României este alcătuit la nivel strict declarativ fără legătură cu realitatea”, spune Daniel Roşca, director de marketing al agenţiei B2B Strategy. „Clipul România, Explore the Carpathian Garden este parte din campania de comunicare de 5 milioane de euro din 2011. Lipsa ADN-ului naţional ridică excesiv costurile de advertising prin procesul lent de asimilare a diferenţiatorilor… biserica veche din spot vs notorietatea existentă a tăbliţelor de la Tărtăria? Natura separată de istorie nu poate să intre în competiţie cu Elveţia, Croaţia…”, spune Daniel Roşca.

Olimpia Diaconiuc