Producătorii de animale din România atrag atenția că piața este suprasaturată de importuri ieftine, neverificate din punct de vedere calitativ, cu un risc pentru consumatori. Într-o scrisoare deschisă, Asociaţia Crescătorilor şi Exportatorilor de Bovine, Ovine, Porcine din România (ACEBOP) acuză atitudinea Comisiei Europene de a întârzia accesul crescătorilor români de porci pe piețele de export și comportamentul marilor producători europeni, care fac presiuni în contextul crizei de supraproducție.
Principalele elemente ale mesajului ACEBOP:
- În martie 2015, cu sprijinul Uniunii Europene de Comert cu Carne şi Animale (UECBV), Asociaţia crescătorilor şi exportatorilor de Bovine, Ovine, Porcine din România (ACEBOP) împreună cu Asociaţia Producătorilor de Carne de Porc din România (APCPR) au prezentat cererea fermierilor din România de deblocare a comerţului României de porc viu cu alte state membre – comerţ blocat pe motive de pestă porcină clasică (PPC).
- Motivul invocat de Comisie pentru lipsa deblocării circulaţiei porcului românesc prin Europa, a fost slaba monitorizare a circulaţiei virusului in România.
- ACEBOP și APCPR au primit în februarie 2016 asigurarea MADR și ANSVSA că se urmează procedura şi că, după evaluarea progreselor României în direcţia supravegherii circulaţiei virusului PPC în teritoriu, mişcarea porcului va fi deblocată în vara acestui an.
- Pe 29 martie, europarlamentarul Daniel Buda (PPE) a transmis o întrebare scrisă către Comisia Europeană, pe tema blocajului privind comerțul cu porci vii cu alte țări din UE, impus fermierilor români. ”România este indemnă de pestă porcină clasică de aproape pe 8 ani. Prețul de vânzare pe kg de porc viu a ajuns la un nivel mult scăzut faţă de acum cinci ani și este aproape de două ori mai mic decât prețul de producție de carne de porc, întimp ce prețul de raft a rămas același”, se arată în sesizarea lui Buda.
- Situaţia fermierilor s-a acutizat. Membrii noştri consideră că suntem puşi în faţa unor interdicţii artificiale, contrare politicii PAC (Politica Agricolă Comună) şi regulilor comerciale WTO (Organizația Mondială a Comerțului), reguli impuse de Comisie, induse de o politică de piaţă direcţionată spre susţinerea marilor producători din Europa, care nu pot exporta în Rusia şi care invadează pieţe permisibile şi mari consumatoare de carne de porc, cum este şi România.
- Cuantumurile plăţilor pe bunăstare au fost micşorate, fermierii suportă multe controale, recontroale, supracontroale. Plățile sunt întâziate nepermis de mult din cauza birocrației, plimbării banilor prin conturile MADR, AFIR și APIA, monitorizării deficitare a fondurilor şi lipsei interesului guvernului faţă de greutăţile prin care trec fermierii români.
- La Bruxelles se găsesc soluţii care asigură doar o gură de aer. Am solicitat şi vom solicita în continuare ajutor naţional de urgenţă pentru sectorul de creştere şi îngrăşare a porcului, în cuantum de 100% comparativ cu ajutorul comunitar pe perioada ianuarie-august din 2015.
- Producătorii cer finanţare naţională şi un program de dezvoltare a sectorului porcului românesc, care să cuprindă: susţinere sectorului de reproducţie printr-un program naţional, susţinerea financiară a exporturilor de către guvern, dobânzi mici pentru creditele agricole, susţinerea pierderilor producătorilor români, limitarea importurilor prin susţinerea producătorului de carne, promovarea cărnii proaspete şi gustoase din România.
V.B.