Compania Poșta Română, controlată de statul român, se menține pe primul loc pe piața de poștă și curierat din România, o piață foarte competitivă și dinamică, datorită creșterii consumului și comerțului electronic, potrivit unei analize publicate vineri de compania RisCo.
Clasamentul primelor zece companii este realizat în funcție de cifra de afaceri înregistrată la sfârșitul anului 2014.
”Serviciile de curierat au luat un mare avânt în ultimul deceniu, pe fondul reducerii costului de transport și a barierelor legale, vamale și logistice prezente pe piață în trecut, dar și pe măsură ce cumpărăturile clasice sunt înlocuite cu cele efectuate on-line. Ruperea monopolului de stat, coroborată cu explozia cererii de servicii de curierat a făcut ca toate companiile de top din acest sector de activitate (cu excepția Poștei Române) să înregistreze profit atât în 2013 cât și în 2014”, se arată în analiza citată.
Alte concluzii ale analizei RisCo:
- Gestionarea problemelor legate de logistică – depozite, sisteme de urmărire și optimizare a transporturilor și coletelor – și de personal determină în mare măsură nivelul de profitabilitate în această industriedeosebit de competitiva.
- Structura industiei face posibil ca firmele cu acționariat românesc să dețină poziții competitive importante la nivel local, alături de companiile multinaționale consacrate.
- Poziția istorică de monopol deținută de Poșta Română se erodează continuu pe segmentele de curierat intern și extern, precum și alte servicii adiacente, dar rămâne importantă pe partea de servicii obligatorii.
- Anul 2015 va aduce creșterea în continuare a cifrei de afaceri în acest sector, pe fondul majorării consumului populației și comerțului electronic.
- Jucătorii importanți vor eroda și mai mult cota de piață a Poștei Române pe toate segmentele de afaceri fără legatură cu serviciile obligatorii.
- Firmele mai mici prezente pe piață au suficient loc de creștere, iar piața are încă probleme de competitivitate, cât timp liderul serviciilor de curierat Fan Courier raportează o marjă a profitului net de peste 18%.
Locul 1 este ocupat, ca și în 2013, de Compania Naționala Poșta Română. Procesul de restructurare a serviciilor și operatiunilor a continuat și în 2014: numărul de angajați s-a redus cu 3.626 de persoane în 2014, la 25.240. Cifra de afaceri din 2014 în valoare de 1,1 miliarde lei a fost cu 27,4 milioane lei mai mică față de 2013. În 2014, compania a reușit să genereze profit net de 22,8 milioane lei, față de o pierdere de 29,4 milioane în 2013.
Fan Courier Express din Bucuresti ocupă poziția a doua, cu o cifră de afaceri de 333,6 milioane lei, în creștere cu 53,2 milioane lei comparativ cu 2013, ceea ce reprezintă aproape 19%. Firma a raportat un profit de 61,4 milioane lei, cu 15,7 milioane lei mai mare decât în 2013. Numărul total al angajaților este în creștere, de la 1.267 de persoane în 2013 la 1.573 în 2014.
O altă companiei care își menține poziția în 2014 este DHLInternational – locul 3, care în 2014 a prezentat creșteri din punct de vedere al cifrei de afaceri, dar nu și al profitului net. Cifra de afaceri a curierului german a crescut de la 220,4 milioane lei în 2013 la 228,9 milioane lei în 2014. Profitul net a scăzut cu 3,6 milioane lei, la 5,3 milioane lei, iar numărul de angajați a rămas constant, în jurul a 400 de angajati.