Industria auto are o contribuție de peste 11% la PIB
Constantin Stroe, președinte al Asociației Constructorilor de Automobile (ACAROM) și vice-președinte al Dacia-Renault, a declarat miercuri că România pierde oportunitatea unor proiecte de investiții din cauza lipsei de coerență și de continuitate, în comparație cu principalii concurenți regionali.
Stroe a dat trei exemple în acest sens:
1. Patriotismul regional prost înțeles. Cine ajunge la putere aduce bani înspre zona lui, eventual spre satul lui. Sunt miniștri care mută bani înspre zona lor geografică de influență, lăsând proiecte viabile fără finanțare.
2. Sunt cazuri în care Guvernul întârzie să dea banii din proiecte cu ajutor de stat către investitori, deja aceștia au proiectul în derulare.
3. Nu se păstrează aparatul tehnic atunci când se schimbă un ministru.
”Cei care vin în sistem au nevoie de o jumătate de an ca să înțeleagă, iar timpul zboară”, a spus Stroe în conferința Foreign Investors Summit, care are loc în București.
În partea dedicată industriei auto, s-a discutat despre avantajele și dezavantajele României în comparație cu statele din regiune – Polonia, Slovacia, Ungaria, Bulgaria sau Turcia.
Viorel Ciocoiu, consilier la Departamentul de Infrastructură și Investiții Străine, a afirmat că avantajele regionale ale României sunt suprafața mare, disponibilitatea terenurilor, accesul la resurse naturale, resursele umane, infrastructura și abilitățile IT și sistemul bancar stabil.
La capitolul dezavantaje, Ciocoiu a amintit doar de piederea treptată a competențelor profesionale, pe măsura schimbării generațiilor.
”Guvernul și consultanții pot să dea un mesaj mai bun. Cu provocările din Orientul Mijlociu și din spațiul ex-sovietic, România poate deveni cu atât mai mult un pol de atragere a investițiilor în agricultură, turism sau auto”, a spus Ciocoiu.
Potrivit statisticii ACAROM, cifra de afaceri din sectorul auto din România a ajuns, în 2013, la 16,88 miliarde de euro (peste 11% din PIB), în creștere cu 26% față de anul precedent.
Din acest total, 5,26 miliarde de euro au fost obținute din automobile și aproape 11,6 miliarde de euro din componente.
Vlad Bârleanu