Consiliul Concurenței propune o serie de măsuri pentru stimularea concurenței pe piața carburanților, în beneficiul consumatorilor, care ar putea beneficia de prețuri mai mici.
”Piața comercializării carburanților din România este foarte concentrată, ceea ce are un impact determinant asupra concurenței. De aceea, în urma monitorizărilor pe care le-am efectuat, am elaborat câteva recomandări ce ar trebui să conducă la creșterea concurenței în acest domeniu, principalii beneficiari fiind consumatorii finali”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, potrivit unui comunicat al instituției.
Propuneri ale Consiliului Concurenței:
- Creșterea sau diversificarea ofertei de carburanți prin intrarea pe piața carburanților a marilor lanțuri de hiper/supermarketuri prezente în România. Această activitate nu ar fi una complet nouă pentru acestea, cu atât mai mult cu cât ele desfășoară deja activități de comercializare a carburanților în alte state europene (precum Franța, Germania, Marea Britanie), având o pondere importantă în cadrul piețelor naționale respective. Autoritatea de concurență va iniția o serie de discuții cu reprezentanții acestor companii, în vederea identificării aspectelor care îngreunează/împiedică deschiderea de benzinării și în măsura puterilor conferite de cadrul legal specific/propriu, găsirii de soluții care să faciliteze accesul pe această piață.
- Eliminarea barierelor la intrarea pe piața carburanților. În cazul construcției de benzinării, având în vedere natură activității desfășurate în cadrul acestora (manipulare materiale ușor inflamabile, toxice) și posibilele riscuri (de exemplu de explozie) ce trebuie prevenite, numărul autorizațiilor necesare este mai mare decât cel al construcțiilor uzuale.
- Organele administrației publice locale (de exemplu primării, consilii județene și locale) pot lua hotărâri cu impact asupra modului de folosință a terenurilor aflate în unitățile administrativ-teritoriale respective. Astfel, există riscul excesului de reglementare prin impunerea anumitor restricții de construire, care să îngreuneze sau chiar să împiedice construcția de benzinării într-o anumită zona/localitate.
- Reducerea perioadei de autorizare a construcției de noi stații de distribuție de carburanți, fapt ce ar conduce la o reducere a costurilor necesare accesului noilor operatori pe piață și ar crește presiunea concurențială asupra companiilor active la un anumit moment dat. În acest sens, Consiliul Concurenței va demara un proces de consultare cu reprezentanții organelor guvernamentale și cu prefecturile de județ, în vederea depistării/identificării și a întreprinderii demersurilor legale pentru eliminarea acestora. În acest mod, se urmărește favorizarea apariției unor noi benzinării care să stimuleze concurența în acest sector.
- Crearea unei baze de date și a unei aplicații web/mobile pentru compararea prețurilor la carburanți. Aceasta va avea rolul de a stimula concurența prin preț dintre operatorii economici, pe de o parte, dar și de a asigura consumatorului posibilitatea de a alege carburanții cu cel mai bun raport calitate-preț.
- Recomandă Ministerului Transporturilor instalarea, la intrarea pe fiecare autostradă, a unor panouri de informare care să conțină date referitoare la numele companiei care deține benzinăria, poziția la care se află pe autostradă și prețurile practicate la carburanți. Această recomandare are rolul de mari transparența pe piață, venind în sprijinul consumatorilor prin facilitarea accesului la informații privind oferta existența pe piață și alegerea celei pe care o consideră cea mai potrivită.
- Publicarea de către Ministerul Energiei/Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri a rezultatelor controalelor efectuate cu privire la calitatea carburanților. Autoritatea publică centrală pentru economie şi comerţ are obligația monitorizării sistemului de calitate a benzinei și motorinei în vederea respectării de către comercianţi a specificațiilor prevăzute reglementările legale. Pentru a crește presiunea concurențială, pe de o parte, dar și pentru a asigura o bună informare a consumatorilor, Consiliul Concurenței recomandă publicarea pe site-ul al ministerului o situație centralizată lunară/semestrială cu privire la rezultatele testelor efectuate. Aceasta ar trebui să conțină denumirea companiilor controlate, localizarea benzinăriilor care au făcut obiectul controlului, precum și rezultatul testelor efectuate. De asemenea, dacă au fost aplicate sancţiuni contravenţionale, acestea ar trebui să fie prezentate publicului.
V.B.