Sub conducerea belgianului Christian Edouard Heinzmann, plătit cu aproape 400.000 de euro în cei doi ani de mandat, compania Tarom a reușit „performanța” de a înregistra pierderi de aproximativ 50 milioane de euro
Un raport întocmit de consilierii corpului de control al Ministerului Transporturilor arată dezastrul spre care se îndreaptă compania TAROM după mai bine de doi ani și patru luni de la numirea managerului privat Christian Heinzmann.
Sub conducerea belgianului Christian Edouard Heinzmann, managerul companiei TAROM, plătit cu aproape 400.000 de euro în cele aproximativ 28 de luni de mandat, operatorul aerian a reușit „performanța” de a înregistra pierderi de aproximativ 50 milioane de euro.
Sursa Zilei a intrat în posesia raportului corpului de control al Ministerului Transporturilor la TAROM, unde se precizează că orice persoană poate cere dizolvarea operatorului aerian. La începul celor 97 de pagini întocmite de angajații corpului de control, unde este prezentată o radiografie a ultimelor 32 de luni de activitate a operatorului public aerian, din analiza documentelor financiare s-a constatat că „orice persoană interesată se poate adresa instanței pentru a cere dizolvarea socitățății”. „Din analiza documentelor referitoare la situaţia economico-financiară Tarom s-a constatat că valoare activului net la data de 31.12.2013 în valoare de 1.032.924.004 de lei s-a diminuat sub jumătate din valoare capitalului social de 2.105.488.785 de lei. Apreciem că în cazul în care nu se dispun urgent măsuri pentru reglementarea acestei situații și ținând cont și de mediul concurențial în care își desfășoară activitatea compania Tarom, există riscul ca, în cazul neîntrunirii adunării generale extraordinare, orice persoană interesată se poate adresa instanței pentru a cere dizolvarea societății”, precizează consilierii Corpului de Control al ministrului transporturilor.
Deși planul de managment al companiei TAROM prevede o pierdere de aproximativ 18 milioane de lei, în 2014, și un profit de 92 milioane de lei în anul 2015, în primele opt luni ale anului trecut s-au înregistrat o pierderie de 74,98 milioane de lei, din care 73,68 milioane de lei, iar din activitatea de exploatare. „Rezultatul pe total activitate înregistrat în perioada 1 ianuarie 2013-31 decembrie 2013 este o pierdere de 130,16 milioane de lei. Pentru anul 2012, rezultatul înregistrat la finele anului este o pierdere de 230,61 milioane de lei. (…) Veniturile totale nu s-au realizat la nivelul bugetului de venituri și cheltuieli din 2013, Astfel acesta prevede un volum total de venituri de 1.283.167.000 de lei, față de care s-au realizat 1.273.607.000 de lei”.
Cauze:
• numărul de curse efectuate în 2013 a fost mai mic cu 3,17% față de numărul de curse programate
• numărul de pasagei total a fost de 2.200.695, mai mic decât numărul de pasagerilor programați în buget , respectiv de 2.337.283
• gradul de încărcare al avioanelor pentru anul 2013 a scăzut, realizându-se un load factor de 65,29% față de un load factor bugetat de 66,98%
Raportului Corpului de Control al ministrului transporturilor
Rus: TAROM, singura companie cu probleme mari din minister
După ce săptămâna trecută membri Consiliului de Administrație TAROM și-au prezentat demisia, ministrul transporturilor, Ioan Rus, a anunțat că trei persoane au refuzat să facă parte din CA al TAROM.
TAROM este singura companie cu probleme mari din Ministerul Transporturilor. Caut cu foarte mare atenţie şi sper să nu ajung să caut cu disperare oameni capabili să pună în practică o restructurare a Tarom. Dacă nu reuşim săptămâna aceasta să găsim, cel târziu săptămâna viitoare numim oameni in CA-ul TAROM
Ioan Rus
ministrul transporturilor
Ștefan Etveș