Un raport al Ministerului Transporturilor arată că acel Comitet ministerial pentru situaţii de urgenţă NU se putea reuni la Ministerul Transporturilor, în cazul accidentului aviatic din Munţii Apuseni, pentru că legea nu permite acest lucru.
Potrivit raportului, pe 20 ianuarie, ziua producerii accidentului, la doar câteva minute după ora 16.00 (adică, la doar câteva minute de la prăbuşirea aeronavei pilotată de Adrian Iovan), ministrul transporturilor, Ramona Mănescu, a părăsit în grabă o reuniune prezidată de Victor Ponta la Palatul Victoria şi a convocat o şedinţă de urgenţă la sediul Ministerului Transporturilor. Concluzia şedinţei a fost însă aceea că legea NU permite convocarea Comitetului ministerial pentru situaţii de urgenţă în acest caz. Motivul: pentru convocarea acestui comitet era obligatoriu să fie îndeplinite, cumulativ, mai multe condiţii.
Astfel, potrivit legii, comitetul se convoacă doar în situaţia accidentelor majore care pot scoate din uz şi produce disfuncţionalităţi infrastructurilor de transport şi, totodată, pot afecta starea de normalitate socială sau economică.
CITEŞTE AICI RAPORTUL MINISTERULUI TRANSPORTURILOR
Concret, legea prevede următoarele: „Comitetul ministerial coordonează activitatea şi asigură gestionarea situaţiilor generate de producerea accidentelor majore pe căile de transport rutiere, feroviare, navale şi aeriene, datorate unor cauze tehnice, cutremure, alunecări de teren, căderi masive de zăpadă, polei, vânturi puternice, tornade, uragane, blocaje de gheţuri pe Dunăre, ploi torenţiale, inundaţii, alte fenomene meteorologice care pot scoate din uz sau produce disfuncţionalităţi infrastructurilor de transport şi, totodată, pot afecta starea de normalitate socială sau economică”.
Textul legal impune, aşadar, patru concluzii cumulative pentru ca o situaţie generată de un accident să intre în competenţa Comitetului ministerial – circumstanţele producerii accidentului să fie susceptibile să scoată din uz sau să producă disfuncţionalităţi infrastructurilor de transport şi, cumulativ, să afecteze starea de normalitate socială şi economică.
Raportul detaliază firul evenimentelor după producerea accidentului aviatic şi confirmă că reprezentanţii STS au minţit în comunicate de presă şi că medicul Radu Zamfir a transmis coordonatele exacte ale locului în care s-a prăbuşit aeronava, doar că nimeni nu a ştiut să le interpreteze.
Raluca Dan