6.1 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 21:11
No menu items!

Comisia Europeană cere progrese pentru Cerul Unic European. România trebuie să colaboreze cu Bulgaria

spot_img

Noul sistem ar trebui să reducă prețurile și taxele

FAB

Comisia Europeană a cerut în mod oficial Austriei, Bulgariei, Croației, Ciprului, Republicii Cehe, Greciei, Ungariei, Irlandei, Italiei, Lituaniei, Maltei, Poloniei, Portugaliei, României, Slovaciei, Sloveniei, Spaniei și Marii Britanii să îmbunătățească cele șase blocuri funcționale de spațiu aerian (FAB) ale căror membri sunt.

FAB reprezintă un spațiu aerian comun care ține cont de fluxurile de trafic aerian, nu de granițele existente între state.

”Blocurile funcționale de spațiu aerian constituie un pas esențial către un sistem aviatic mai eficient, mai puțin costisitor și mai puțin poluant în Europa”, potrivit unui comunicat al Comisiei.

Siim Kallas, comisar european pentru Transporturi, a declarat că FAB este o componentă necesară a Cerului Unic European.

”În acest moment, aceste spații aeriene comune există doar pe hârtie; ele sunt stabilite în mod oficial, dar nu sunt încă funcționale. Îndemn statele membre să dea dovadă de mai multă ambiție și să accelereze punerea în aplicare a cerului unic european”, a afirmat Kallas.

Statele membre ar fi trebuit să își implementeze blocurile funcționale de spațiu aerian până la 4 decembrie 2012.

FAB-urile la care se referă Comisia sunt grupate astfel:

BLUEMED FAB: Italia, Grecia, Cipru și Malta (este în curs de a fi instituit în mod oficial)

FABCE: Austria, Republica Cehă, Slovacia, Slovenia, Ungaria, Croația

DANUBE FAB: Bulgaria și România

BALTIC FAB: Lituania și Polonia

SOUTHWEST FAB: Spania și Portugalia

UK/IRELAND FAB: Marea Britania și Irlanda.

Acordurile dintre state pentru instituirea acestor ultime cinci spații au intrat în vigoare. În prezent, oficialii de la Bruxelles trimit scrisori de punere în întârziere inclusiv României și Bulgariei.

Comisia arată că progresele în reorganizarea spațiului aerian prin intermediul FAB au fost lente.

”Aceasta înseamnă mai multe întârzieri, consum mai mare de combustibil și, prin urmare, emisii sporite de gaze cu efect de seră și facturi mai mari plătite de companiile aeriene. Prin intermediul scrisorilor de punere în întârziere trimise astăzi, Comisia solicită statelor membre să ia măsuri în vederea optimizării punerii în aplicare a blocurilor funcționale de spațiu aerian și a serviciilor de navigație aeriană”, potrivit comunicatului citat.

Cerul Unic European este proiectat să aducă eficiență în sistem european de management al traficului aerian, prin scăderea la 30-40 % a costurilor serviciilor de navigație aeriană și a taxelor percepute.

Aceasta reprezintă o pierdere de aproximativ 5 miliarde de euro anual.

În conformitate cu legislația privind cerul unic european, organismele naționale de control al traficului aerian ar trebui să colaboreze în cadrul a nouă FAB-uri, pentru a spori eficiența și a reduce costurile și emisiile. Configurația acestor blocuri de spațiu aerian comun nu are la bază frontierele de stat, ci fluxurile de trafic.

Sistemul blocurilor funcționale reprezintă un element esențial în direcția unui spațiu aerian unic și reduce fragmentarea cauzată de frontierele naționale în domeniul managementului traficului aerian.

Se așteaptă ca înființarea unui sistemului de blocuri funcționale să genereze beneficii:

  • standarde mai înalte privind siguranța: aeronavele vor urma anumite itinerare fără a se preocupa de trecerea frontierelor, fapt care va elimina riscul interferențelor înregistrate la trecerea frontierelor și pe cel al disparităților la nivel național în materie de proceduri de siguranță;
  • reducerea costurilor și a consumului de carburant: aeronavele vor putea urma rute mai directe, la altitudini mai favorabile; astfel, blocurile funcționale de spațiu aerian vor conduce la realizarea de economii de carburant și la diminuarea întârzierilor. Prin urmare, se vor ameliora serviciile furnizate pasagerilor, se vor înregistra beneficii pentru mediu, atât în ceea ce privește zgomotul, cât și emisiile, și vor fi reduse costurile zborurilor cu sume de ordinul miliardelor de euro pe an.

Statele membre sunt mai reticente din cauza faptului că reorganizarea va duce la desființarea unor locuri de muncă din autoritățile naționale de control al traficului aerian.

Vlad Bârleanu