Colapsul Spațiului Schengen ar putea costa UE până la 1.400 de miliarde de euro în următorul deceniu, potrivit unui studiu publicat luni de Fundația Bertelsmann din Germania, citat de Reuters.
În cel mai pesimist scenariu, în care reintroducerea controalelor la frontierele Europei va duce la majorarea prețurilor produselor din import cu până la 3%, Germania și Franța, cele mai mari economii europene, vor înregistra în perioada 2016- 2025 costuri de până la 235 miliarde de euro și, respectiv, 244 miliarde de euro.
În cazul unui impact minim, în care prețurile produselor din import ar crește cu 1%, UE se va confrunta cu costuri de aproximativ 470 miliarde de euro în următorul deceniu. Costurile ar putea urca în UE la 1.400 de miliarde de euro (sau 10% din PIB) în cel mai rău scenariu.
”Dacă sunt reintroduse controalele la frontieră în interiorul Europei, ritmul de creștere al economiei, deja slab, se va afla sub o presiune suplimentară”, a afirmat Aart De Geus, președintele Fundației Bertelsmann.
Colapsul zonei de liberă circulație fără pașaport din Europa va provoca și creșterea perioadelor de timp necesare transportării mărfurilor în regiune, ceea ce va spori costurile pentru companii și consumatori.
26 de state fac parte din spațiul Schengen, din care 22 sunt membre UE. Înființat în urmă cu 30 de ani, spațiul Schengen se află sub o presiune mare din cauza migranților veniți din Orientul Mijlociu și Africa. Pentru a contracara intrările de emigranți pe teritoriile lor, multe state membre ale spațiului Schengen au reintrodus în ultimele luni controale la frontiere, ceea ce a provocat temeri privind colapsul întregului sistem.
Colapsul spațiului Schengen, combinat cu efectele încetinirii Chinei și problemele din SUA, ar majora costurile pentru statele din afara zonei la o sumă cuprinsă între 91 și 280 de miliarde de euro, în perioada 2016 și 2025, conform studiului.
T.S.