4 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 17:36
No menu items!

Codul Rutier, „măcelărit” de parlamentarii puterii

spot_img

Marți, în cadrul Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din Parlament a fost dezbătut raportul asupra proiectului de lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.1/2022.

Grupul de parlamentari ai puterii politice (PNL – PSD – UDMR) a introdus și a votat o serie de amendamente care anulează o parte din modificările aduse, la începutul acestui an, Codului Rutier, relaxând sancțiunile mai dure pentru încălcări grave la regimul circulației.

Și asta în condițiile în care România ocupă în continuare primul loc în Uniunea Europeană la numărul de decese în accidente rutiere. În plus, procentul românilor morți în accidente rutiere este mai mult decât dublul mediei eropene. 

Ministrul de Interne este chemat pe 31 mai să dea explicații pe marginea acestui proiect de lege.

Care sunt modificările la Codul Rutier, propuse de PSD-PNL-UDMR:

  • Șoferilor sancționați pentru abateri grave (de ex: depășire de coloane oprite, trecut pe semaforul de culoare roșie, nerespectat indicațiile polițistului, vorbit la telefon la volan, comportament agresiv, mers pe sens opus pe autostradă, neacordare de prioritate, depășire în zonă interzisă, consum de alcool, viteză excesivă ș.a.) li se reduce perioada de „recidivă”, în care primesc automat o suspendare în plus de 30 de zile a permisului, de la 6 luni la 3 luni.
    • Mai mult, vor avea posibilitatea să dea un test pentru reducerea perioadei de suspendare, ceea ce în prezent nu este posibil.
    • La fel și vitezomanii, care depășesc viteza legală cu peste 70 km/h (ex. viteză de peste 120km/h pe străzile unui oraș. Mai mult, ei vor primi și dovadă cu drept de circulație pentru 15 zile, față de legislația actuală conform căreia sunt lăsați pietoni pe loc.
  • Șoferii care acumulează 15 puncte de penalizare, fapt ce duce la suspendarea permisului, vor putea contesta în instanță contravențiile fără ca termenul de prescripție de 6 luni de la primirea punctelor să fie înghețat. Cum de cele mai multe ori acțiunile în instanță durează mai mult de 6 luni, asta va duce la prescrierea punctelor și, automat, la ne-suspendarea permisului niciodată pentru cumul de puncte folosind această „portiță”.
  • Șoferii care dau testul pentru reducerea perioadei de suspendare a permisului își vor putea recupera mai repede permisul decât înainte. De exemplu, o perioadă de suspendare de 90 de zile se reducea cf OG la 60 de zile (la ⅔ din perioada inițială), iar amendamentele din Parlament ar reduce suspendarea la doar 30 de zile (la ⅓ din perioada inițială).
  • Se reintroduce suprapunerea suspendărilor de permis versus cumularea perioadelor de suspendare a permisului. Mai precis, un șofer cu permisul suspendat pentru 30 de zile, dacă ar comite o nouă abatere în perioada de circulație cu dovadă, să zicem sancționabilă tot cu 30 de zile de suspendare, va avea permisul luat timp de 30 de zile, nu timp de 60 (30+30), ca în prezent.
  • Pentru necomunicarea datelor de identificare a șoferului contravenient către poliție se reintroduce facilitatea de a plăti jumătate din minimul amenzii în 15 zile (eliminată de OG 1/2022). Asta înseamnă, spre exemplu, că, pentru o contravenție constatată cu mijloace automate de depășire gravă a vitezei legale (de ex., 150 km/h în oraș), contravenientul refuzând să comunice datele de identificare ale șoferului, va putea plăti doar 652 de lei (½ din minimul prevăzut pentru amendă) în loc de cuantumul stabilit de agent al amenzii care poate fi de până la 2.900 de lei pentru persoane fizice și 14.500 de lei pentru persoane juridice.

Dalia Constantin