Reluarea curselor spre China rămâne un vis frumos pentru Guvern
Cine hotărește soarta companiei TAROM, cum se scurg milioane de euro pentru concediile medicale ale angajaților, ce presupune procesul de reorganizare în cadrul companiei aeriene și când se schimbă flota de avioane? Directorul general al companiei TAROM, Christian Heinzmann ne-a răspuns acestor întrebări într-un interviu acordat în exclusivitate.
În privința noii organigrame și postului de director general adjunct, Christian Heinzmann a precizat că acesta este succesorul său pentru preluarea postului de manager privat. Șeful TAROM a lăsat de înțeles că reluarea curselor spre China rămâne un vis frumos pentru Guvern.
Ce presupune postul de CEO Deputy din cadrul companiei TAROM?
Am avut o întâlnire bună cu ministrul transporturilor, Ioan Rus, și cu noul consiliu de administrație pe tema noii organigrame și a planului de management. Înființarea acestui post de CEO Deputy (director general adjunct) este parte din contractul meu de mandat, ca plan de asigurare a succesiunii după ce îl închei. Am la dispoziție timpul rămas până în noiembrie 2016 pentru a putea pregăti persoana respectivă. Vă garantez că nu va fi nicio intervenție politică în alegerea noului director general adjunct în cadrul companiei TAROM.
Ce responsabilități are CEO Deputy din cadrul TAROM?
Pentru început, cine va fi angajat pe postul de CEO Deputy va avea responsabilități administrative, cu timpul îi voi preda și altele, după ce mă asigur că înțelege specificul unui bussines de companie aeriană.
Va fi un concurs pentru ocuparea postului de CEO Deputy?
Împreună cu PricewaterhouseCoopers vom selecta cea mai bună persoană pentru acest post. Conform Ordonanței 109/2011 privind guvernanța corporativă, în maximum trei luni vom angaja o persoană pe postul de director general adjunct. Mai întâi voi căuta intern persoana potrivită, apoi extern dacă nu găsesc pe cineva potrivit. O listă scurtă de propuneri va fi trimisă PWC care va adăuga lista de recomandări din partea lor și va face evaluarea candidaților.
Cu cât va fi remunerat postul de CEO Deputy din cadrul TAROM?
Remunerația depinde în funcție de experiență și nivelul de calificare, știu doar că va fi un român numit pe acest post pentru a înțelege foarte bine legislația românească și planul de business din cadrul TAROM.
Se tot vorbește de reorganizare la TAROM, ați început cu departamentul de comunicare, pe viitor, ce presupune procesul de reorganizare în cadrul companiei aeriene?
Am gândit o organigramă plată, sunt schimbări în ce privește activitatea de e-commerce, în plus angajații Departamentului de Comunicare au fost transferați în Departamentul Comercial. Este înființat postul de purtător de cuvânt, sub coordonarea aceleiași persone care a coordonat compartimentul comunicare până acum, și care va raporta direct la mine. Reorganizare la TAROM înseamnă eficiență prin redimensionarea numărului de angajați, ceea ce poate însemna și un număr de oameni mai mic față de cel actual. Trebuie remodelat modelul de business, compania TAROM a fost înființată de peste 60 de ani fără să fie reactualizat modelul de business. Am înaintat planul de business Ministerului Transporturilor. Factorul decizional este la Ministerul Transporturilor pentru că are majoritatea acțiunilor. Anul acesta trebuie să știm ce model de business adoptăm pentru viitorul companiei TAROM. În modelul de business intră și reorganizarea flotei TAROM.
În ultimii ani, Tarom a cheltuit milioane de euro pe concediile medicale ale angajaților din domeniul tehnic și ale însoțitorilor de bord. Există un dosar la DNA în care unii sindicaliștii din cadrul Departamentului Tehnic sunt acuzați că au cerut mită aproximatic 20-30% din valoarea compensației primită de un angajat din departament. Se pare că o parte din personalul tehnic încasează asigurarea medicală, dar de fapt ei merg și lucrează pentru alte companii. Cunoașteți această situație?
Știu tot, de aceea am solicitat Corpului de Control al ministrului transporturilor, Ioan Rus, să vină într-o nouă investigație. Știu că există angajați care își iau concediu medical ca să lucreze în altă parte.
Se schimbă flota TAROM în acest an?
Un avion nou, în primii șase ani de viață, nu are nevoie de niciun fel de mentenanță. În acest an, în 2016 și 2017 nu se schimbăm flota. Sunt diverse scenarii, în funcție de potențialele modele de business. Cele două Airbus A310, în cel mult doi ani, nu vor mai exista în flota TAROM din cauza costurilor de întreținere.
Aveți în plan organizarea unei divizii de zboruri low-cost?
Nu suntem interesați să ne orientăm spre cursele low-cost, suntem interesați să oferim bilete la prețuri cât mai accesibile. În prezent, avem avioane ATR cu 42 de locuri sau 68 de locuri cu aceleași costuri de operare.
Redeschidem celebra cursă aeriană sptre China anunțată de Guvern?
Nu depinde de noi, nu avem permisiune de survol din partea Rusiei, avem aeronava care poate efectua astfel de zboruri, Airbus A310, însă nu ne putem permite să ocolim Rusia, deoarece cresc costurile de operare.
Vă gândiți la o posibilă privatizare a companiei TAROM și daca da, în ce procent?
Ar fi necesar să ne consolidăm compania, așa cum au făcut AirSerbia, LOT, Czech Airline, însă numai în condițiile în care găsim un partener strategic serios.
Ștefan Etveș