0.2 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 5:09
No menu items!

CFR se pregătește să închidă sute de gări

spot_img

Măsura face parte din planul de eficientizare a transportului feroviar

Sute de gări și stații CFR vor fi desființate, conform Memorandumului privind măsurile de eficientizare a sectorului de transport feroviar al României. Astfel, mii de călători care au abonamente sau autorizații pe liniile respective rămân fără mijloace de transport.

În  memorandumul privind măsurile de eficientizare a sectorului de transport feroviar al României, necesare pentru aprobarea Master Planului General de Transport, coordonat de șeful AM-POST Marcel Boloș, a fost strecurat un paragraf prin care se recomandă transferul a sute de gări cu trafic de călători scăzut în administrarea autorităților publice și transformarea acestora în autogări.

În documentul citat se precizează că 90% din trafic este deservit doar de 23% de stațiile CF.

Există 1.000 de stații care generează mai puțin de 50 de călători pe zi și 533 de stații cu mai puțin de 10 pasageri pe zi. (…). Timpii de parcurs sunt mai mari ca urmare a staționării lungi în gări. Pentru anumite trenuri, acești timpi reprezintă până la 50% din timpul total de parcurs, spre exemplu pentru traseul Timișoara-Lugoj.

memorandum CFR

Experții din Ministerul Transporturilor au propus trecerea stațiilor CF în administrarea autorităților locale.

Transformarea gărilor cu trafic de călători sub 25 de persoane zilnic, în puncte de oprire concomitent cu transferul acestora, în administrarea autorităților publice locale, pentru a susține transportul public în comun de călători și transformarea acestora în autogări.

memorandum CFR

Calitatea slabă a materialului rulant contribuie la timpii de parcurs mari, având în vedere că 87% dintre locomotive sunt mai vechi de 20 de ani și 82% dintre vagoane sunt mai vechi de 25 de ani. În ciuda investițiilor substanțiale făcute prin intermediul finanțărilor internaționale pentru reabilitatea coridoarelor feroviare, nu sunt rezultate semnificative. Spre exemplu, timpii de parcurs înregistrați după reabilitare pe linia București-Constanța sunt, în prezent, cu 9 minute mai mari decât înainte de reabilitare (2 ore și 48 de minute față de 2 ore și 39 de minute).

Specialiști din industria feroviară au declarat pentru Sursa Zilei că sute de mii de călători vor utiliza autobuzele sau alte mijloace de transport în comun, asta însemnând, însă, că și banii pe bilete vor intra în buzunarele altor instituții, iar CFR va pierde la numărul călătorilor.

„Utilizatorii abonamentelor și autorizațiilor de călătorie nu sunt monitorizați pentru stabilirea rutelor origine-destinație. Prin această decizie, conducerea AM-POST, coordonatorii memorandumului privind măsurile de eficientizare a sectorului de transport feroviar al României, sugerează că utilizatorii frecvenți ai trenurilor să fie lipsiți de acest mod de transport”, ne-au explicat surse citate.

Ștefan Etveș