Conducătorii auto pot fi deosebiți prin șate tipuri de personalități, potrivit unui studiu recent, realizat de universitatea London School of Economics (LSE) și de compania Goodyear.
Prin intermediul mai multor focus-grupuri și prin interviuri, s-au identificat șapte moduri diferite în care oamenii răspund atunci când interacționează cu alți conducători auto, prezentând tot atâtea tipologii după modul în care aceștia tratează cu incertitudinea și cu propriile lor sentimente.
1) Profesorul: simte nevoia să se asigure că ceilalți conducători auto știu că au procedat greșit și așteaptă recunoaștere pentru eforturile pe care le-a depus pentru a-i învăța pe alții.
2) Domnul Știe Tot: acest tip de personalitate crede că este înconjurat numai de proști și incompetenți și se manifestă strigând la alți conducători auto, rămânând la loc sigur, în mașină.
3) Competitorul: simte nevoia să o ia înaintea tuturor celorlalți conducători auto și se enervează când altcineva i-o ia înainte. Această personalitate accelerează când altcineva încearcă să îl depășească, pentru a se asigura că nimeni nu i-o ia înainte.
4) Pedepsitorul: dorește să pedepsească alți conducători auto în cazul oricărui comportament greșit. Inițiativele lui se pot sfârși cu datul jos din mașină sau cu apropiatul direct de alți conducători auto.
5) Filosoful: acceptă cu ușurință greșelile și încearcă să le explice rațional. Reușește să își controleze propriile emoții și sentimente în mașină.
6) Evitantul: tratează greșelile altor conducători auto la modul impersonal și le expediază ca fiind rezultate ale întâmplării.
7) Evadantul: ascultă muzică și vorbește la telefon pentru a se izola de restul. Alege să participe doar la relațiile sociale selectate, astfel încât să nu fie nevoie să relaționeze cu alți conducători auto pe drum. Aceasta este de asemenea o strategie pentru a nu se frustra din prima.
“În majoritatea timpului noi stăm liniștiți în bula confortabilă a mașinii noastre, dar la orice colț s-ar putea să trebuiască să interacționăm cu alți conducători auto. Asta face din șosea un mediu social nesigur și provocator. În timp ce ne putem face griji în legătură cu modul altora de a conduce, această cercetare sugerează că comportamentul lor depinde de asemenea de ceea ce noi înșine facem. Noi facem să apară personalitățile pe care noi înșine nu le placem. Dintr-un punct de vedere psihologic, aceste tipuri diferite de personalitate reprezintă diferite măști pe care conducătorii auto le folosesc pentru a face față propriei frustrări și sentimentelor puternice pe care le încearcă. Noi nu suntem întodeauna pe deplin una sau alta din aceste personalități. În funcție de situație și de interacțiunea cu alții, majoritatea dintre noi vor vedea ieșind la iveală mai multe profile dintre aceste personalități”
Chris Tennant, psiholog, conducătorul proiectului de cercetare
LSE și Goodyear caută să identifice modul în care conducătorii auto își înfluențează reciproc comportamentul pe drum. Partea a doua a studiului, care va fi publicată în octombrie, va cuprinde un studiu pan-european derulat în 15 țări.