Magazinele și centrele comerciale se vor redeschide pe măsură ce va trece vârful pandemiei Covid-19, însă modelul de business va trebui să fie unul nou, pentru că realitățile economice și comportamentul consumatorilor se vor schimba radical, potrivit unei analize publicate de compania americană de consultanță McKinsey.
”Magazinele nu pot relua activitatea pur și simplu de la momentul la care s-au închis. Covid-19 a schimbat comportamentul consumatorilor, poate definitiv, iar comerțul de tip retail va trebui să țină cont de aceste noi realități”, afirmă consultanții de la McKinsey. Această analiză a avut în vedere piața din SUA, însă este valabilă pentru toate statele în care magazinele au fost închise și în care există o infrastructură digitală funcțională, deci și în România.
Cum va arăta noua realitate
În timpul pandemiei, majoritatea consumatorilor au redus achizițiile de bunuri ne-esențiale, iar comportamentul se va menține și în criza economică ce va urma. Acest element se suprapune pe tendința pre-existentă de migrare spre comerțul online. Este probabil că va crește proporția de achiziții în online și pentru categoriile de produse care se bazau în special pe magazinele fizice (ex. cosmetice). De asemenea, este posibil să fie atrași înspre comerțul electronic categorii de populație care până acum au preferat magazinele, de exemplu cei peste 55 de ani și cei între 15 și 25 de ani. Astfel, este probabil ca magazinele fizice să înregistreze scăderi ale profiturilor sau să intre direct pe pierdere. Proprietarii de magazine trebuie să ia măsuri decisive pe următoarele direcții: redefinirea funcționalității spațiilor, restructurarea operațiunilor și re-evaluarea rețelei de magazine.
Pentru a atrage clienții în magazine, proprietarii trebuie să vină cu oferte convingătoare. Consumatorii sunt deja obișnuiți să stea acasă cu săptămânile și să cumpere online. În viitor, nu se vor duce în magazine decât dacă vor avea un motiv precis pentru a face asta. Deci magazinele trebuie să înțeleagă noile preferințe ale consumatorilor și să producă, în consecință, schimbări în formatul spațiilor și în tipul de experiență pe care îl oferă. Magazinele nu trebuie să mai fie exclusiv un spațiu de tranzacționare, pentru că acest rol l-au preluat platformele online și curierii. Managerii de magazine trebuie să ofere o experiența descoperirii produselor și să aducă oferte exclusive – de exemplu să pună la vânzare anumite produse doar în magazine, sau mai întâi în magazine și apoi online.
Magazinele trebuie să aibă oferte de tip ”omnichannel”. De exemplu, să îmbunătățească permanent sistemul ”cumpără online, ridică din magazin” (BOPIS / buy online, pick up in store). Astfel, retailerii trebuie să investească în instruirea și dotarea personalului care va ghida clienții pentru achiziție și va interacționa cu ei după achiziție.
Retailerii trebuie să-și personalizeze spațiile în conformitate cu datele culese din interacțiunile cu clienții în online – de exemplu comportament de consum sau loialitate față de un brand.
Restructurarea businessului în magazine trebuie să aibă în vedere următoarele acțiuni:
– Regândirea costurilor. Este posibil să fie nevoie de o creștere a productivității cu 20-30% pentru a compensa migrarea spre online. Pentru un astfel de obiectiv, magazinele trebuie să simplifice operațiunile și să mute o parte din costuri spre acivitățile omnichannel.
– Schimbarea modului de aprovizionare în acord cu noua organigramă redusă și cu nevoile de stocuri adaptate la noile realități.
– Digitalizarea și automatizarea unor activități precum planificarea muncii.
– Dotarea managerilor regionali și ai magazinelor cu aparatură utilă pentru activitatea de la distanță.
– Perfecționarea proceselor de tip BOPIS. De exemplu, unii angajați ai magazinelor ar putea participa la activitățile de curierat.
– Managerii trebuie să instruiască angajații pentru a fi adaptați la noua situație. Flexibilitatea angajaților trebuie îmbunătățită, în cazul unei reveniri a pandemiei.
– Angajații competenți trebuie păstrați. Managerii trebuie să păstreze legătura cu cei trimiși în șomaj tehnic, să îi informeze permanent cu privire la planurile de business, pentru a nu risca să îi piardă definitiv. Acești angajați trebuie introduși rapid în programe online de instruire.