1.3 C
București
duminică, 22 decembrie 2024 - 23:11
No menu items!

Ce ar trebui să verifice procurorii – familia Mădălinei Mezei, Clanul Căpitan, și afacerile păguboase pentru Tarom

spot_img

Fostul director al Tarom, Mădălina Mezei, este audiată, luni, de procurorii Direcției Naționale Anticorupție, care ar face bine să verifice și afacerile familiei acesteia, un adevărat clan în aviația civilă, care a făcut și a desfăcut tot ce a vrut.

Clanul Căpitan, căci acesta este numele de fată al Mădălinei Mezei, îl are drept cap pe tatăl acesteia, Gabriel (Gabi) Căpitan. Fost mecanic de bord la Tarom, Gabi Căpitan a deținut câțiva ani funcția de consilier al ministrului transporturilor în timpul guvernării PSD de după 1990 – consilier pentru relaţia cu sindicatele.

Fiul, Şerban Căpitan, a ajuns la Tarom datorită poziției tatălui şi a fost împins mereu „peste rând” de Gabi Căpitan. A ajuns comandant pe ATR cu ajutorul lui Emil Dobrovolschi, la presiunile tatălui, şi apoi a fost trimis la Airbus 318 tot cu sprijinul lui Dobrovolschi care l-a făcut şi acolo comandant „peste rând” şi de curând şi instructor.

El a declarat în fata piloţilor reuniţi la o şedinţă sindicală, acum două săptămâni, că sora sa rămâne şefă, dacă pică guvernul la moțiune şi dacă vine PNL în loc.

Vărul Florin Căpitan este angajat la Departamentul de Securitate al Tarom, având astfel informații despre tot personalul companiei.

Cu sprijinul PNL

Soțul Mădălinei Mezei, Laurențiu Mezei, este membru PNL, susținut de PNL şi a fost angajat în Tarom de către socrul său iniţial în poziția de resprezentant Tarom la Amsterdam, împreună cu soția. Acolo s-au ocupat de cazarea și serviciile pentru piloții de la Tarom, care, datorită lor, au fost mutați cu simulatoarele, în principal la Amsterdam.

După ce au creat niște probleme, au fost mutați disciplinar, mai ales din cauza unor „inginerii” făcute cu agenția de turism a familiei, la agenția de la Roma unde au mutat simulatoarele piloţilor, de la Amsterdam. Cu ajutorul tatălui, Laurențiu Mezei a preluat agenția de la Amsterdam, iar fiica, pe cea de la Bruxelles.

Este notoriu scandalul pasagerilor abandonați de Mezei în cazul defectării aeronavei, când fostul director Eugen Davidoiu a declarat public că i-a cerut demisia. A scăpat cu ajutorul socrului, iar Davidoiu a fost înlăturat.

În mandatul lui Heinzmann, a fost pus de către PNL director general adjunct, dar, din cauza conflictelor de interese descoperite, a fost schimbat şi retrimis lângă soție.

S-a ales cu o plângere penală, formulată de companie, după ce agenția de care răspundea a fost spartă, furându-se bani şi acte în original (ce nu se mai pot reconstitui). De când soția a fost numită director, nu se mai știe nimic despre aceasta plângere, deși Tarom are de recuperat sumele de bani furate, din cauza neglijentei în serviciu.

Mădălina Mezei a fost angajată prin presiunile tatălui şi a ajuns să facă prețuri pe ruta Bruxelles. Procurorii ar trebui să verifice beneficiile obținute de firma de turism Scorpio Travel a familiei Căpitan. Un audit intern făcut de Tarom a stabilit pierderile provocate de Mădălina Mezei şi i s-a făcut plângere penală pentru recuperarea prejudiciului. La numirea în funcția de director general, Mădălina Mezei a semnat că se angajează să plătească prejudiciul, dar nu se știe dacă şi cu dobânzi sau daune interese și în cât timp.

Dată în judecată de Tarom, în ziua numirii ca director general, compania a renunțat la proces.

Afacerile cu avioane

Ca director general, Mădălina Mezei avea obligația legală să comunice Consiliului de Administrație că, prin eliminarea unor funcții prevăzute în organigrama Tarom, anumite sectoare își pierd autorizațiile sau nu mai pot funcționa. De exemplu, în cadrul Centrului de pregătire a personalului ATO – Tarom, eliminarea din schemă a două poziții de instructori pentru piloți interzice funcționarea centrului pentru formarea şi atestarea piloţilor prin încălcarea criteriului obligatoriu dat de către EASA. În acest fel, centrul nu mai putea pregăti piloți, iar veniturile de un milion şi jumătate de euro obținute anul trecut de către Tarom prin acest centru doar, pentru pregătirea contracost a piloţilor externi nu se mai putea face, vina căzând în sarcina ministrului care a dat ordin de restructurare. Prin propunerea ei de restructurare a încercat să-l păcălească pe ministru, pentru că exista varianta restructurării prin redistribuire/realocare, agreată şi de sindicate pe care însă nici măcar nu a adus-o la cunoștința ministrului ca variantă.

Pe de altă parte, în loc să confirme comanda inițială de doar 7 ATR 72 seria 600, care să înlocuiască vechile ATR 42 seria 500, Mădălina Mezei a mărit comanda la 9 ATR 72 seria 600, în situația în câte există 2 ATR 72 seria 500 din 2008-2009. Fosta directoare este acuzată că a mărit comanda şi a crescut prețul lunar cu 35.000 de euro pentru fiecare aparat, fără cunoștința sau aprobarea Ministerului Transporturilor.

Implicarea lui Dobrovolschi

În acest moment 7 instructori şi un copilot au făcut școala pe avionul ATR 72 seria 600 care are o întârziere, necunoscută încă, la livrare şi din această cauză ei nu mai pot zbura cu nici un avion ATR existent în flota Tarom. Aceasta conduce la depășirea timpilor de muncă ale celorlalți piloţilor, posibilitatea de accidente şi incidente, anularea de curse etc.

Fosta directoare a purtat negocieri, cu sprijinul lui Emil Dobrovolschi,  în problema folosirii unei companii low-cost, Just Us, cu avioane Airbus. În acest fel, mai mulți piloți de la Tarom – Detașamentul Airbus, ar urma să zboare pe avioanele companiei Just Us, pentru reluarea licențelor de zbor necesare pentru lung-curier, dar plătiți de Tarom. Compania își va recupera drepturile de operare pe lung-curier contracost evident, şi se va impune automat avionul Airbus 330 pentru achiziția de către Tarom în vederea continuării zborului pe rutele lung curier.

Ministrul transporturilor nu a fost informat încă despre această inginerie financiară evidentă, care implica o serie de persoane din interiorul, dar şi din exteriorul Tarom.

Emil Dobrovolschi nu este la prima încercare de a schimba flota Tarom pe Airbus. În mandatul Ruxandrei Brutaru, al cărei iubit era, Dobrovolschi, care era director de zbor, aranjazse să dea Boeingurile 737 seria 300 companiei Blue Air, gratis, pentru a le înlocui cu 4 aparate Airbus 320, în leasing, printr-o companie de fațadă. Totul se întâmpla în timpul guvernării PDL, Ruxandra Brutaru fiind fina lui Traian Băsescu.

Firma de turism Air Scorpio Travel, a familiei Căpitan, a fost înființată de Gabriel Căpitan și soția sa, Veronica, în 2003, având la bază experiența lor de 30 de ani de activitate în cadrul Tarom. Firma a făcut afaceri extrem de profitabile cu bilete pentru Tarom.

Ioana Theodoru