Comisia Europeană a lansat joi două proceduri de infringement împotriva României, una privind nerespectarea legislației europene privind ocuparea forței de muncă și una referitoare la modificarea tratamentului fiscal discriminatoriu aplicat societăţilor străine.
Comisia a solicitat României să respecte Regulamentul (CE) nr. 1408/71 și Regulamentul (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială la calcularea drepturilor la pensie ale cetățenilor greci care au lucrat în România înainte de aderarea acesteia la UE.
Autoritățile române nu acceptă să ia în considerare perioadele lucrate de migranții greci înainte de aderarea României la UE, bazându-se pe un acord bilateral semnat între România și Grecia în 1996. În contextul acordului respectiv, România a plătit Greciei o sumă fixă de 15 milioane de dolari, iar Grecia trebuie să plătească în replică, pensii corespunzând unui număr de maximum 15 ani lucrați, ceea ce înseamnă că pentru perioadele care depășesc 15 ani, lucrătorii au pierdut dreptul la pensie.
CE este de părere că acordul bilateral nu poate fi folosit pentru a-i priva pe unii cetățeni de drepturile acordate în mod direct de dreptul UE și că România datorează lucrătorilor drepturile suplimentare la pensie, chiar dacă acestea corespund unor perioade anterioare aderării României la UE.
Solicitarea CE ia forma unui aviz motivat. România are un termen de două luni pentru a transmite Comisiei măsurile luate în vederea punerii integrale în aplicare a regulamentelor. În caz contrar, Comisia poate trimite România în fața Curții Europene de Justiție.
Tot joi, Comisia Europeană a solicitat oficial României să modifice tratamentul fiscal discriminatoriu aplicat societăților străine.
În temeiul legislației fiscale române, o societate străină cu mai multe sedii în România face obiectul regimului fiscal al întreprinderilor pentru fiecare dintre sedii în mod individual, în ciuda faptului că acestea nu au personalitate juridică separată. Imposibilitatea unui contribuabil străin de a consolida rezultatele tuturor sediilor sale din România se traduce printr-un un dezavantaj la nivelul fluxului de numerar sau prin impozite mai mari pentru entitatea juridică străină.
Potrivit CE, această restricție contravine libertății de stabilire garantate de tratatele UE.
Solicitarea CE ia forma unui aviz motivate, ceea ce înseamnă că dacă legislația în cauză nu este pusă în conformitate în termen de două luni, Comisia poate sesiza Curtea de Justiție a UE cu privire la această cauză.
C.I.