Curtea Constitutionala a publicat miercuri, 2 octombrie 2019, motivarea Deciziei nr. 504 din 18 septembrie 2019 prin care s-a constatat că există conflict juridic de natura constituțională între premier și președinte. Astfel, Curtea constată că președintele Iohannis nu mai putea exercita atribuția constituțională de numire a membrilor Guvernului fără ca, în contextul unor evenimente ce au determinat modificarea coaliției politice ce a asigurat, până în prezent, guvernarea, să existe acordul prealabil al Parlamentului.
„In prezenta cauza, Curtea retine ca primul-ministru a formulat propunerile de numire a unor ministri titulari in aceeasi zi – 26 august – in care presedintele ALDE a anuntat public iesirea de la guvernare a acestei formatiuni politice, primul-ministru declarand public ca a luat act de aceasta decizie tot in aceeasi zi. Desi destramarea coalitiei de guvernare este sustinuta la nivelul declaratiilor publice si are caracter politic, Curtea constata ca aceasta reprezinta o situatie de fapt de notorietate, care nu necesita o justificare in sens juridic, astfel ca aceasta realitate a vietii politice nu poate fi ignorata. Aceasta noua situatie de fapt poate conduce la restructurarea Guvernului sau la formarea unei alte compozitii politice a acestuia, situatie ce se identifica cu ipoteza reglementata la art. 85 alin. (3) din Constitutie”, se arată în document.
Curtea constată că nu exista conflict juridic de natura constituțională între primul-ministru, pe de o parte, și președintele României, pe de altă parte, generat de refuzul președintelui de a numi ministrii titulari propuși de primul-ministru”, precizează CCR.
Așa cum se știe, CCR a dispus ca președintele Klaus Iohannis să semneze “de îndată” decretul de revocare din funcție a Anei Birchall și să motiveze în scris de ce a respins numirea judecatoarei Dana Gîrbovan la șefia MJ. Iohannis nu s-a conformat, susținând că așteaptă publicarea motivării CCR, pe care o va analiza. Curtea constată că în cazul unui refuz al președintelui, este încălcat art.1 alin.(5) privind respectarea legilor, cu referire la normele incidente din Codul administrativ, mai sus indicate, precum si ale art.147 alin.(4) din Constituție, în considerarea jurisprudentei în materie a Curții Constituționale.
E. Stan