Un angajat al BCR de la o sucursală din București a suferit un atac cerebral în timpul programului, în fața unui client, la câteva minute după ce a primit un e-mail cu înștiințarea că postul său va fi desființat. Incidentul s-a petrecut în luna februarie, însă nu există date despre identitatea și starea actuală a persoanei.
Potrivit surselor citate, este vorba despre un consilier pentru persoane fizice al unei sucursale din București. Acesta a suferit un atac cerebral la aproximativ 15 minute după ce a fost anunțat, printr-un mesaj electronic, că va rămâne fără loc de muncă.
Contactată de Sursa Zilei, Direcția de Comunicare a BCR a confirmat în mod implicit evenimentul și contextul care l-a declanșat.
”Din păcate, salariatul suferea de afecțiuni cronice și se afla de mai multă vreme în evidența unui medic specialist. De la data producerii nefericitului eveniment, suntem în permanentă legătura cu familia sa, pentru a ne asigura ca îi sunt acordate cele mai bune îngrijiri medicale, în conformitate cu diagnosticul și protocolul terapeutic stabilite de echipa de medici curanți. Compania a acordat un ajutor social familiei, pentru a acoperi costurile tratamentului său, iar societatea de asigurări de viață a făcut demersurile în ceea ce privește acordarea indemnizației de spitalizare cuvenite”, afirmă oficialii BCR.
În schimb, Adela Bădescu, președinte al Sindicatului independent al salariaților din BCR, a afirmat că angajatul a făcut atacul cerebral înainte de a primi informația. Aceasta nu a precizat dacă, ulterior atacului, angajatul a primit vestea că va fi șomer în salvare, pe un pat de la secția de terapie intensivă sau în cabinetul unui medic.
Ionuț Stanimir, director executiv al Direcției de Comunicare din BCR, a transmis că ”procedura de notificare a respectat normele și procedurile în vigoare”. Oficialul a încercat să paseze responsabilitatea spre sindicate: ”Notificarea intenției de concediere colectivă (incluzand postul în cauză) a fost cel mai probabil transmisă mai departe de către organizația sindicală salariaților membri”.
BCR nu a dorit să ofere detalii despre modul în care s-a derulat procedura în acest caz, însă a încercat să sugereze că angajatul ar fi citit anunțul privind criteriile de concediere colectivă și ar fi dat o interpretare proprie acestui anunț. Stanimir a spus, la modul general, că informația privind concedierea este dată de către managerul direct al angajatului afectat.
Ciprian Ionescu, președintele Sindicatului Național a Salariaților (SNS) din BCR, a afirmat că sindicatele le transmit membrilor rezultatele negocierilor cu angajatorul, care cuprinde țintele procesului de restructurare, însă în niciun caz nu trimit deciziile nominale. Ionescu nu a comentat asupra acestui caz din februarie, în lipsa unor detalii oficiale. SNS este cel mai mare sindicat din cele patru din interiorul BCR.
Comunicarea prin e-email este ”absurdă”
Acest caz aduce în prim-plan modul în care un mare angajator face astfel de anunțuri, care pot oricând produce un șoc unui angajat, indiferent de antecedentele medicale. Vestea privind pierderea locului de muncă este comparată de psihologi cu pierderea unuia dintre părinți, din punctul de vedere al șocului emoțional și al consecințelor.
Experții în politici de resurse umane spun că ar fi fost normal ca BCR să aplice o procedură modernă, care să arate respect și apropiere față de angajații care au fost fideli companiei, mai ales că este o instituție cu capital din Austria, care ar trebui să beneficieze de un know-how occidental. Astfel, compania ar trebui să colaboreze cu companii de resurse umane pentru a încerca să le găsească noi locuri de muncă celor afectați. Informația trebuie transmisă în scris, prin lege, însă ar trebui transmisă și printr-o discuție directă de către manager, eventual cu asistența unui consilier psihologic, în care să fie luate în calcul toate elementele de fond și de formă care ar putea face tranziția mai ușoară. ”Să dai un astfel de anunț prin e-mail mi se pare de domeniul absurdului”, a afirmat un expert în HR care a dorit să rămână anonim.
În plus, un astfel de comportament generează daune grave de imagine. Clienții își pierd încrederea într-o astfel de instituție, pe ideea că managerii care nu au respect față de proprii angajați nu vor avea respect nici față de clienți. În plus, compania își face un renume prost pe piața muncii, fiind evitată de angajații de valoare care au posibilitatea de a alege.
În comunicarea cu Sursa Zilei, oficialii BCR au insistat asupra faptului că salariații afectați de măsurile de reorganizare beneficiază de măsuri compensatorii precum: posibilitatea de a opta pentru programe de retragere anticipată la pensie, plăți compensatorii și acoperirea parțială a costurilor unor cursuri de recalificare. Plățile compensatorii pot ajunge până la 16-22 de salarii, în funcție de vechimea în bancă și de apropierea de vârsta de pensionare.
În 2012, BCR a înregistrat pierderi de 1,23 miliarde de lei, pe fondul creșterii costurilor de risc și al creditelor neperformante. La 31 decembrie 2012, nivelul creditelor neperfomante a ajuns la 26,7% din portofoliul total de credite. În acest context, BCR a decis să pună în aplicare un plan de restructurare, care constă în închiderea a 60 de unități și disponibilizarea a 1.600 de persoane până în 2014. La sfârșitul anului trecut, grupul BCR avea circa 9.100 de salariaţi, numărul urmând să scadă până la 7.500 de persoane.
UPDATE
Într-un mesaj transmis vineri, Ionuț Stanimir a descris în amănunt cum decurge o procedură de concediere în BCR:
1. Strategia organizațională (reorganizarea) este aprobată de Comitetul Executiv și supusă aprobării Comitetului de Supraveghere.
2. Urmează sesiuni de planificare/implementare pe linii de activitate. În paralel, se derulează consultările cu organizația sindicală în ceea ce privește cooperarea pe parcursul întregului proces, respectarea cerințelor legale, măsuri de diminuare ale impactului social.
3. Demarează procesul de comunicare internă a scopului și efectelor programului, a ariilor afectate, a criteriilor și principiilor.
4. În momentul în care fiecare manager de unitate/departament/direcție stabilește clar impactul la nivel individual, va purta o discuție personală cu fiecare dintre cei afectați, poate chiar în grup cu echipa sa.
5. Procesul de înștiințare/informare administrativă individuală trebuie să respecte legislația (perioada de notificare, conținutul informației, pașii de urmat).
”După cum vedeți, întregul proces este mult mai amplu decat un e-mail venit din senin. Dacă cineva încearcă să sugereze că așa au decurs lucrurile la BCR, o face cu foarte multă rea credință”, a afirmat Stanimir.
UPDATE 2
”Măsurile compensatorii – pensionare anticipată, pachete de salarii de până la doi ani, servicii de recalificare – sunt generoase mai ales din perspectiva faptului că marea majoritate a celor afectați de criza economică și care și-au pierdut locurile de muncă din întreprinderi mici și mijlocii nu au beneficiat de astfel de elemente compensatorii”, a mai spus oficialul BCR.